پاسخ به سوال «برگه تشخیص مالیات چیست» در مجله سپیدار سیستم

برگ تشخیص مالیات؛ نحوه اعتراض به مالیات در سامانه


مطابق قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی باید تا پایان خردادماه و اشخاص حقوقی باید ظرف ۴ ماه پس از پایان سال مالی، اقدام به تهیه و ارسال اظهارنامه‌ مالیاتی به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود کنند. همچنین، اداره امور مالیاتی موظف به رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی واصله ظرف یکسال پس از پایان مهلت ارسال اظهارنامه‌ها و ابلاغ برگ تشخیص مالیات به مودی ظرف ۳ ماه پس از پایان مهلت مقرر است.

در ادامه این مقاله قصد داریم درباره برگه تشخیص مالیاتی بیشتر صحبت کنیم و نحوه ثبت اعتراض به برگ تشخیص مالیات در سامانه را موردبررسی قرار دهیم. اگر جزو مشمولان مالیاتی هستید، ادامه این مطلب را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

برگ تشخیص مالیات چیست؟

برگ تشخیص مالیات یا نامه برگ ارزیابی مالیاتی، یکی از اوراق رسمی مالیاتی است که اداره مالیات مبلغ مالیات محاسبه‌شده مودیان را براساس اظهارنامه ارسالی، در این برگه به آن‌ها ابلاغ می‌کند. درواقع زمانی که مودیان اظهارنامه مالیاتی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند، اداره مالیات موظف است طی ۱ سال پس از ارسال اظهارنامه، آن را بررسی و ظرف مدت ۳ ماه پس از پایان مهلت مشخص‌شده، برگه تشخیص مالیات را برای مودیان صادر کند. برگه ارزیابی مالیاتی برای انواع مالیات از قبیل عملکرد، حقوق و غیره به‌صورت جداگانه صادر می‌شود. ذکر این نکته لازم است که در بسیاری از موارد به برگ تشخیص مالیات، برگ ارزیابی عمومی مالیاتی نیز می‌گویند.

چنانچه اداره امور مالیاتی ظرف مهلت مذکور دفاتر و اسناد و مدارک مودی را رسیدگی نکرده و یا برگ تشخیص مالیات را به ایشان ابلاغ نکند، اظهارنامه مالیاتی مودی قطعی تلقی می‌شود. در حقیقت اظهارنظر اداره امور مالیاتی، نسبت به مالیات مودی، بر اساس رسیدگی‌های صورت گرفته است.

برگه تشخیص مالیات؛ نشان‌دهنده مبلغ قابل‌پرداخت مالیات

انواع برگ تشخیص مالیات شامل چه مواردی است؟

برگه تشخیص مالیاتی برای انواع مالیات به‌صورت جداگانه صادر می‌شود. ازجمله انواع برگه ارزیابی مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگه تشخیص مالیات حقوق
  • برگه تشخیص مالیات عملکرد
  • برگه تشخیص مالیات تکلیفی

هرکدام از این برگه‌های تشخیص مالیاتی به‌صورت مجزا مبلغ مالیات محاسبه‌شده را به مودی ابلاغ می‌کنند. مودیان مالیاتی می‌توانند با خرید برنامه حسابداری و به کمک امکانات این برنامه، محاسبات مالی را به‌سرعت انجام دهند و در موعد مقرر برای ارسال اظهارنامه اقدام کنند.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

نحوه دریافت برگ ارزیابی مالیاتی در سامانه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی

در‌حال‌حاضر برای دریافت برگ تشخیص مالیات می‌توانید به شکل حضوری به اداره مالیات مراجعه و آن را دریافت کنید؛ اما راهکار آسان‌تر این است که با مراجعه به کارتابل شخص مودی در سامانه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، این برگه را در اختیار داشته باشید. برای دریافت و مشاهده برگ ارزیابی مالیات باید ابتدا وارد سایت my.tax.gov.ir شوید و کدملی، کلمه عبور و عدد امنیتی را وارد کنید و مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • رمز یکبار مصرف ۶ رقمی ارسال‌شده را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • در مرحله بعدی، از منوی سمت راست، روی گزینه «کارتابل ابلاغ الکترونیک» کلیک کنید.
  • در نهایت، برای دریافت و مشاهده برگه تشخیص مالیات، روی گزینه نمایش برگ ابلاغ، کلیک کنید.

به این ترتیب، می‌توانید بعد از مشاهده برگ تشخیص مالیات، برای دریافت این برگه و پرینت آن، اقدام کنید. درصورتی‌که بعد از بررسی، قصد اعتراض به برگ تشخیص مالیات خود را داشتید، از طریق همین سامانه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنید. در ادامه به‌طور‌کامل، در مورد نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی توضیح داده‌ایم.

دریافت برگه ارزیابی مالیات در سامانه ابلاغ برگه تشخیص مالیاتی

مهلت و نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

براساس ماده ۲۳۸ ق.م.م در مواردی که مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات ابلاغ شده، اعتراضی داشته باشد، می‌تواند تا ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تام‌الاختیار به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل، مدارک و اسناد، به‌صورت کتبی تقاضای رسیدگی مجدد به برگه تشخیص مالیات کند.

البته علاوه‌بر مراجعه حضوری، امکان ثبت اعتراض مالیاتی به‌صورت آنلاین در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در موعد مقرر مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات وجود دارد. در ادامه به توضیح مراحل اعتراض و نحوه رسیدگی به پرونده مالیاتی اعتراضی و دادرسی مالیاتی در زمان مقرر را بررسی می‌کنیم:

  1. ابتدا وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوید.
  2. کد ملی و کلمه عبور را وارد کنید تا به کارتابل شخصی خود در این سامانه دسترسی پیدا کنید.
  3. بعد از ورود به کارتابل شخصی از منوی سمت راست، گزینه «درخواست‌ها» را انتخاب کنید.
  4. در مرحله بعد از منوی سمت راست گزینه «ثبت اعتراض و شکایات» را انتخاب کنید تا فرایند اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی انجام شود.
  5. در صفحه جدید لیست پرونده‌های مالیاتی خود را مشاهده می‌کنید. با کلیک روی علامت قلم در ستون «انتخاب پرونده»، پرونده مالیاتی موردنظر برای ثبت اعتراض برگه تشخیص مالیاتی را انتخاب کنید.
  6. از میان گزینه‌های موجود، روی گزینه «اعتراض به ممیز کل» ضربه بزنید.
  7. در آخرین مرحله، شماره برگه تشخیص مالیاتی که قصد اعتراض به آن را دارید، در کادر مربوطه وارد کنید و پس از ثبت اطلاعاتی مانند: تاریخ صدور برگه، تاریخ ابلاغ برگه، نوع برگه و شرح اعتراض، اعتراض خود را ثبت کنید.

بررسی اعتراض ها چگونه است؟

براساس ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم، مسئول مربوطه وظیفه دارد پس از ثبت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی توسط مودی در سیستم و ظرف مهلتی که ۳۰ روز از تاریخ مراجعه نباشد، به موضوع رسیدگی کند؛ درصورتی‌که مسئول مربوطه دلایل و اسناد ارائه‌شده توسط مودی را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست، آن را رد و مراتب را ظهر برگ تشخیص درج و امضا می‌کند. در‌صورتی‌که این اسناد را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر وی توسط مودی قبول شود، مراتب و نتیجه را ظهر برگ تشخیص درج می‌کند و به امضای مسئول و مودی خواهد رسید.

طبق همین ماده، مسئول اداره مالیات هر گاه دلایل و اسناد ارائه‌شده توسط مودی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد، باید مراتب را به‌صورت مستدل در ظهر برگ تشخیص، منعکس و پرونده را برای بررسی به هیات حل اختلاف ارجاع دهد. توجه داشته باشید که براساس ماده ۲۳۹ ق.م.م، در مواردی که مودی ظرف ۳۰ روز به‌صورت کتبی اعتراض نکند یا در مهلت تعیین‌شده در ماده مذکور به اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نکند، درآمد تعیین‌شده در برگ تشخیص مالیات قطعی است و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی در سامانه مودیان

مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیات

برگ قطعی مالیات، میزان بدهی قطعی مالیات مودی را بر اساس رسیدگی‌های صورت گرفته و مذاکرات فی‌مابین، تعیین می‌کند و مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیات ظرف ۳۰ روز پس از ابلاغ برگه لازم‌الاجرا است. برای جلوگیری از هرگونه سوء‌تفاهم بهتر است چنانچه مودی مالیات تشخیصی را قبول دارد، این موضوع را کتباً به دارایی اعلام و در آن نحوه‌ی تسویه‌ی مالیات را نیز ذکر کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که اداره امور مالیاتی تا ۵ سال پس از صدور برگ قطعی مالیات نیز می‌تواند نسبت به درآمدها یا فعالیت‌های کتمان‌شده ادعای وصول مالیات داشته باشد.

نحوه پرداخت برگه قطعی تشخیص مالیات

مودیان مالیاتی بعد از قبول مبلغ مالیات در برگ قطعی مالیات تشخیصی می‌توانند به دو روش برای پرداخت مالیات اقدام کنند:

  • مراجعه حضوری به اداراه مالیات محل فعالیت و پرداخت مالیات از طریق دستگاه‌های پوز نصب‌شده در این ادارات
  • پرداخت آنلاین از طریق سامانه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی یا همان درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

برای پرداخت آنلاین بعد از ورود به سایت my.tax.gov.ir با استفاده از کد ملی و رمز عبور، وارد پنل کاربری خود شوید. برای پرداخت برگ تشخیص مالیاتی از منوی سمت راست گزینه «پرداخت قبض‌های مالیات» را انتخاب کنید. بعد از مشاهده برگ قطعی مالیات و تایید آن، از طریق درگاه پرداخت اینترنتی و کارت‌های عضو شبکه شتاب به‌راحتی می‌توانید نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنید.

نحوه پرداخت برگه قطعی تشخیص مالیات در سایت my.tax.gov.ir

مدیریت پرداخت برگه‌های تشخیص مالیاتی با نرم‌افزارهای حسابداری

در این مطلب درباره برگ تشخیص مالیات، اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیات صحبت کردیم. مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات برای مودیان مالیاتی ۳۰ روز در نظر گرفته شده است و اگر در این مدت نسبت به ثبت اعتراض مالیاتی اقدام نکنند، برگه تشخیص مالیات به برگ قطعی مالیات تبدیل می‌شود. در این شرایط مودی باید سریعا نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند تا مشمول جریمه مالیاتی نشود.

مودیان مالیاتی با خرید نرم افزارهای سپیدار، به‌راحتی می‌توانند فرایندهای مالی را سازماندهی کرده و در موعد مقرر مبلغ مالیات را پرداخت کنند. نرم‌افزارهای سپیدار با بسته‌های پخش، بازرگانی، خدماتی، تولیدی و پیمانکاری، پاسخگوی نیاز مودیان در هر زمینه‌ای خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا گرفتن مشاوره در این زمینه می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۱۰۲۲۲۲۲ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱. مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات تا چه زمانی است؟

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات تا ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن در نظر گرفته شده است.

۲. در چه صورتی برگه تشخیص مالیات به برگه قطعی مالیاتی تبدیل می‌شود؟

درصورتی‌که مودی ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ ۱. مراحل اعتراض مالیاتی را طی نکند، ۲. نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند، ۳. به‌صورت کتبی مبلغ مالیات را قبول و به اداره مالیات اعلام کند و ۴. برای اعتراض مالیاتی به اداره مالیات مراجعه نکند. در چنین شرایطی برگه تشخیص مالیات به‌عنوان مالیات قطعی و قابل‌پرداخت در نظر گرفته می‌شود.


نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار همکاران سیستم، با چهار بسته‌‌ی تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری، برای مدیریت چابک‌تر شرکت‌های کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب‌وکارها، کاربری بسیار ساده‌ای دارد.