مغازه داری

7 رمز موفقیت در مغازه داری و فروشگاه داری


مغازه داران به دنبال مشتریان وفاداری هستند که بتوانند محصولات خود را به آن ها بفروشند. این مشتریان وفادار کسب و کار شما را به دیگران معرفی می کنند و باعث افزایش بقای شما می شوند. در این مقاله 7 رمز موفقیت در مغازه داری و فروشگاه داری را بررسی می کنیم که با کمک آن ها می توانید سود خود را افزایش دهید.

در گذشته، مشتری های فروشگاه های بزرگ مانند اتوبوس های شرکت واحد بودند. اگر یکی را از دست می دادید، چند دقیقه بعد، دیگری از راه می رسید. هیچ فروشگاهی نگران کیفیت خدمات دهی به مشتری نبود چون می دانست اگر یک مشتری از خدمات فروشگاه راضی نباشد، حتما مشتری دیگری به مغازه او خواهد آمد و از همان خدمات راضی می شود.

دلیل عمده این که در آن زمان افراد زیادی به این امر روی می آوردند، آسان بودن و درآمد زا بودن این کسب و کار بود. به صورتی که صاحب یک فروشگاه خرده فروشی می توانست برای خود بین 20 تا 30 درصد، افزایش فروش سالانه در نظر بگیرد.

خوب حالا دیگر آن روزها گذشته، مشتری دیگر به آن راحتی خرید نمی کند، هر فروشگاهی باید مشتری همان روز خود را پیدا کند و از همه مهمتر آن که، زحمت بسیار زیادی باید متقبل شود تا اندکی بر میزان فروش افزوده شود. چه چیزی تغییر کرده است؟! بله درست حدس زدید، رقابت در بازار و توقعات مشتریان تغییر کرده است. اگر مشتری چیزی را که می خواهد در محل و زمان مناسب و به نحو دلخواهش در  فروشگاه شما پیدا نکند، چندین مغازه دیگر، کمی آن طرف‌تر منتظرند تا خواسته های مشتری شما را پاسخگو باشند. امروزه در همه جا رقابت ایجاد شده است. این رقابت، لحظه ای متوقف نمی شود. شما هم نباید لحظه ای از آن غافل باشید.

قسمت ۱۷۲: طرح شفاف سازی قیمت ها (درج قیمت تولید کننده)

پادکست‌های رادیو مالی با موضوع ۵ چالش اصلی فروشگاه‌دارها در سال ۱۴۰۱

اگر اهل پادکست گوش کردن هستید، رادیو مالی سپیدار سیستم پادکست ویژه‌ای را برای چالش اصلی فروشگاه‌دارها در سال ۱۴۰۱ تهیه کرده است. این پادکست‌ها با حضور برترین اساتید و خبرگان حسابداری کشور تهیه و به رایگان قابل استفاده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر شنیدن پادکست را حقوق ترجیح می‌دهید، همین الان اپیزودهای ما را در پادکست رادیو مالی گوش کنید.

7 رمز موفقیت در مغازه داری و فروشگاه داری

در ادامه‌ی این مطلب، خلاصه‌ای از استراتژی‌هایی را ذکر می‌کنیم که به خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه های کوچک کمک می‌کند خود را برای رویارویی با  این چالش ‌آماده کنند:

  1. به مردم حداقل یک دلیل برای رفتن به فروشگاه خود دهید:

اولین چیزی که یک صاحب فروشگاه می تواند برای بهتر ساختن فروشگاه یا فروشگاه های خود انجام دهد، این است که با ایجاد یک ساختار مناسب به مردم حداقل یک دلیل برای رفتن به فروشگاه خود بدهد. به عنوان مثال مغازه های مختلف می توانند رویداد های متنوع و جذابی برگزار کنند. استفاده از کوپن های تخفیف همواره برای مخاطبین شما جذاب خواهد بود. مشتریان همیشه علاقه مندند که اجناس را با قیمت کمتری خریداری کنند. این عوامل باعث می شود تا مشتریان تجربه خوبی از خرید از فروشگاه شما داشته باشند و شما را به دیگران توصیه کنند.

7 رمز موفقیت در مغازه داری و فروشگاه داری

  1. تمرکز خود را بروی نحوه فروش بگذارید :

فرض کنید هیچ کس واقعا نیازی به خرید کالا های شما ندارد، زیرا احتمالا نیازی به خرید آن در حال حاضر نمی بینند. در طول 25 سال گذشته، ما از یک اقتصاد مبتنی بر کمبود کالاها و خدمات به سمت فراوانی غیر قابل تصور آن ها رفته ایم. بسیار سخت است که که شما بتوانید چیزی را بفروشید که می توان آن را در جای دیگری به راحتی بدست آورد. به همین منظور باید تمرکز خود را بر روی نحوه فروش کالای خود بگذارید و یک تجربه مشتری متمایز ایجاد کنید. زیرا محصولات می آیند و می روند، اما همیشه بازار برای تجربه های خرید متمایز و به یاد ماندنی وجود خواهد داشت. برای این کار کافی است کسب و کار خود را طوری تنظیم کنید که به مشتریان خود، آن چیزی را بدهید که آنها می خواهند وخواهید دید که آنها از شما خرید خواهند کرد و باعث رونق کسب و کار شما خواهند شد.

  1. تمایل خود را به روندهای سنتی کسب‌وکار کنار بگذارید:

روش‌های جدیدی را که فکر می‌کنید به بازار شما بهتر جواب می‌دهند، تست کنید. هیچ سحر و جادویی وجود ندارد. بازار به‌سرعت تغییر می‌کند و نمی‌توانید انتظار داشته باشید روش‌هایی که درگذشته برایتان سودآوری خوبی داشته، در آینده هم کارایی خود را حفظ کنند. در این رقابت شرکت‌هایی به پیروزی می‌رسند که به‌جای نگاه کردن به گذشته‌ها، آینده را مدنظر قرار می‌دهند.

  1. کانال های فروش خود را گسترش دهید:

اگر به ایجاد فروشگاه های جدید افتخار نمی کنید و یا سرمایه ایجاد آن را در حال حاضر ندارید؟ به جای آن به ایجاد تنوع در کانال های فروش خود مانند فروش آنلاین و یا استفاده از شبکه های اجتماعی فکر کنید. شما به عنوان یک فروشگاه مستقل، باید بتوانید به گونه ای کانال های فروش خود را طراحی کنید که مشتری هر وقت تمایل داشت بتواند از محصولات و خدمات شما بهره گیرد. امروزه استفاده از دیجیتال مارکتینگ استراتژی اولی تمامی فروشگاه هاست. برای محصولات خود فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، از شبکه های اجتماعی رایج استفاده کنید تا محصولات خود را به دیگران نمایش دهید و در نظر داشته باشید که با ارائه محتوای مناسب از طریق سایت و شبکه های اجتماعی می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

  1. هرگز مطالعه و تحقیق را متوقف نکنید :

ممکن است برخی از ویژگی های یک فروشنده و صاحب یک فروشگاه موفق در شما نباشد، بنابراین باید به دنبال یادگیری بیشتر باشید. هر چند آزمون و خطا، از روش های متداول یادگیری است، اما این روش در این حوزه کاربرد چندانی ندارد. مثلا اگر تا به حال، ویترین، نچیده اید و برای اولین بار می خواهید این کار را انجام دهید، ممکن است برای همیشه به حرفه خود لطمه بزنید. شاید مشتری های زیادی از کنار فروشگاه شما رد شوند و هیچ توجهی به شما نکنند و یا حتی عده ای نیز هرگز به فروشگاه شما بر نگردند.

برای رفع این موضوع، مطالعه مجلات مرتبط، بررسی رقبا برتر در حوزه صنف شما و جستجو در اینترنت می تواند کمک شایانی به شما نماید. از جمله منابع مناسب برای مطالعه دانشنامه سپیدار می باشد که با توجه به نیاز خود می توانید از آن برای مطالعه جدیدترین روش های فروشگاه داری استفاده نمایید.

  1. بازار خاص خود را پیدا کنید:

به طور کلی بازار از لحاظ وسعت، بسیار گسترده و عظیم است، اما فقط فروشگاه های بزرگ و موفق می توانند به همه آن نفوذ و تسلط دشته باشند. اما خرده فروش های کوچک تر نیز که احتمالا شما یکی از آنها هستید، به دلیل محدودیت منابع و نقدینگی کافی، باید در عرصه بازار های تخصصی کوچکتر فعال باشید تا بتوانید از عهده نیاز های این بازار برآیید. اگر می خواهید بازار خاص خود را مشخص کنید، شناسایی جریان های بازار، رقبا و مشتری های آینده بازار کاملا ضروری است. سعی کنید به دنبال یافتن و رفع کردن نقایص این بازار، یعنی نیاز های برآورده نشده مشتریان باشید.

  1. نقدینگی خود را مدیریت کنید:

کسب و کار شما بدون نقدینگی، عمر زیادی نخواهد داشت. نقدینگی مانند خون و نیروی حیاتی کسب و کار شماست. پولی که به فروشگاه شما وارد و یا از آن خارج می شود رگ های حیاتی است که کسب و کار شما را از نظر مالی، سالم نگه می دارد. اگر هوشمندانه بودجه ریزی کنید و اختلاف درآمد و هزینه ماهیانه را بدانید، نگران بی پول شدن نخواهید بود.