گردش حساب چیست

گردش حساب چیست؟ مالیات گردش حساب چگونه محاسبه می شود؟


گاهی اوقات نیاز دارید تا تراکنش‌های حساب خود را در یک بازه زمانی مشخص داخل یک لیست ببینید؛ گردش حساب بانکی همان لیست از مجموعه تراکنش‌ها در یک دوره است. جزئیات مربوط‌ به هر تراکنش مانند مقدار مبلغ واریزشده و حساب مبدا و مقصد این مبلغ با تاریخ و زمان دقیق، در این لیست مشخص شده‌اند.

افراد به دلایل مختلفی از جمله دریافت تسهیلات از بانک، به پرینت گردش حساب خود احتیاج دارند. از طرفی این نگرانی به وجود آمده است که آیا بر گردش حساب، مالیات تعلق می‌گیرد یا خیر.

در ادامه به بررسی کامل نحوه استعلام گردش حساب و همچنین گردش حساب‌هایی می‌پردازیم که به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد. اگر نگران وضعیت مالیاتی حساب‌های خود هستید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گردش حساب بانکی چیست؟

گردش حساب نشان‌دهنده تعداد واریز و برداشت از حساب بانکی در یک بازه زمانی مشخص است. در واقع در این گزارش دقیق، جزئیات زیر راجع به کلیه تراکنش‌های بانکی در یک بازه زمانی خاص در یک لیست نمایش داده می‌شود:

  • مقدار مبلغ واریز شده
  • حساب بانکی مبدا که مبلغ از آن برداشته شده است
  • حساب بانکی مقصد که مبلغ به آن واریز شده است
  • تاریخ و ساعت دقیق تراکنش

دارندگان حساب بانکی به دلایل مختلفی از جمله کسب اطلاعات درباره جزئیات واریز و برداشت، گرفتن دسته چک، احراز صلاحیت بانکی و دریافت وام، اقدام به استعلام و دریافت گردش حساب‌های بانکی خود می‌کنند.

لازم به ذکر است برای تراکنش‌های با ماهیت غیردرآمدی اشخاص حقیقی سقف تراکنش بانکی معاف از مالیات وجود ندارد؛ زیرا مالیات فقط بر تراکنش‌های بانکی با ماهیت درآمدی تعلق می‌گیرد. در ادامه به‌شکل کامل مبحث مالیات بر گردش حساب را بررسی خواهیم کرد.

نمونه گردش حساب بانکی

نحوه استعلام گردش حساب بانکی

استعلام گردش حساب بانکی نیاز به ارائه مدارک خاص و مهمی ندارد. دارندگان حساب بانکی از سه طریق حضوری، استفاده از خودپرداز و آنلاین می‌توانند برای استعلام گردش حساب و اطلاع از جزئیات تراکنش‌های بانکی اقدام کنند. هر روش شرایط مخصوص به خود را دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم.

استعلام حضوری گردش حساب با مراجعه به بانک

برای استعلام حضوری گردش حساب، فرد باید به بانک مراجعه کند و مدارک هویتی خود مانند کارت ملی یا شناسنامه خود را ارائه دهد. با ارائه کد ملی و شماره حساب، متصدی بانک پرینت گردش حساب را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

البته در بعضی از بانک‌ها لازم است تا فرد متقاضی برای دریافت پرینت گردش حساب، فرم درخواست را نیز پر کند. مزیت روش حضوری استعلام گردش حساب این است که دریافت تعداد تراکنش‌ها نامحدود است. یعنی امکان دریافت تراکنش‌های بانکی چند ماه یا چند سال گذشته از طریق استعلام حضوری وجود دارد.

استعلام گردش حساب از طریق دستگاه خودپرداز

در روش استعلام گردش حساب با خودپرداز، فرد متقاضی پس از وارد کردن کارت بانکی و رمز اول آن در دستگاه، باید گزینه «خدمات صورت‌حساب» را انتخاب کند. سپس فرد می‌تواند پرینت گردش ۱۰ تراکنش آخر حساب بانکی موردنظر را از طریق خودپرداز دریافت کند.

گرفتن گردش حساب از خودپرداز

استعلام آنلاین گردش حساب بانکی

برای استعلام آنلاین گردش حساب می‌توان از برنامه‌های مخصوص هر بانک (همراه بانک و اینترنت بانک) استفاده کرد. برای ورود به این برنامه‌های بانکی فرد متقاضی باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند. سپس بسته به برنامه هر بانک عملیات گردش حساب در یکی از بخش‌های «موجودی و تراکنش» یا «عملیات حساب» قرار داده شده است.

متقاضی در این قسمت برای دریافت گردش حساب باید رمز یکبار‌مصرف بانکی را وارد کند (بسته به نوع بانک ممکن است این رمز نیاز باشد یا خیر)؛ در نهایت فرد به کلیه تراکنش‌های حساب بانکی خود دسترسی پیدا می‌کند و به‌راحتی می‌تواند بدون محدودیت گردش حساب هر بازه زمانی دلخواه را دریافت کند.

مالیات بر گردش حساب بانکی

سازمان امور مالیاتی، مالیات بر گردش حساب را فقط برای حساب‌های تجاری در نظر گرفته است. حساب‌هایی که در ماه ۱۰۰ تراکنش درآمدی داشته‌اند و همزمان مجموع این تراکنش‌ها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، حساب تجاری شناخته می‌شوند.

در نتیجه این حساب‌های تجاری مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. صاحب حساب باید پرونده مالیاتی تشکیل دهد و هر سال از طریق نرم افزار سامانه مودیان وضعیت مالیاتی خود را به سازمان امور مالیات ارائه دهد.

مالیات گردش حساب تجاری

مالیات گردش حساب چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق نظر سازمان امور مالیاتی، هر مبلغی که به حساب تجاری اشخاص حقیقی واریز شود حکم درآمد خواهد داشت؛ مگر اینکه خلاف آن با ارائه اسناد و مدارک ثابت شود. از‌این‌رو باتوجه‌به ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به این شرح است:

درآمدنرخ مالیات سالیانه
تا سقف ۵۰ میلیون تومان۱۵ درصد
از ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان۲۰ درصد
بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان۲۵ درصد

اگر واریزهای حساب بانکی اشخاص حقوقی برای سازمان امور مالیاتی به‌عنوان درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی اثبات شود، براساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم این درآمد مشمول ۲۵ درصد مالیات خواهد شد.

همچنین طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر شخص حقوقی مشمول مالیات، درآمد حاصل را کتمان کند، ملزم به به پرداخت ۳۰ درصد جریمه غیر‌قابل بخشش است.

شرکت‌ها می‌توانند برای جلوگیری از بروز هرگونه جریمه ناخواسته، وضعیت و صورت‌های مالی خود را با نرم افزار حساب داری به‌صورت دقیق و جزئی ثبت کنند.

محاسبه استهلاک و حسابداری دارایی ثابت را به سپیدار بسپارید

گردش حساب چیست؟ مالیات گردش حساب چگونه محاسبه می شود؟محاسبه‌های ساده و دقیق

گردش حساب چیست؟ مالیات گردش حساب چگونه محاسبه می شود؟پلاک گذاری و تراز دارایی‌ها

گردش حساب چیست؟ مالیات گردش حساب چگونه محاسبه می شود؟تحصیل، تبدیل و جابجایی اموال

گردش حساب چیست؟ مالیات گردش حساب چگونه محاسبه می شود؟ردیابی تحویل‌گیرندگان دارایی

گردش حساب چیست؟ مالیات گردش حساب چگونه محاسبه می شود؟تطابق با اصول و قوانین

تراکنش‌های بانکی معاف از مالیات

سازمان امور مالیاتی، گردش حساب‌ها و تراکنش‌هایی را برای رسیدگی مالیات بررسی می‌کند که مشکوک به درآمد حاصل از یک کسب‌وکار تلقی می‌شوند (ماهیت درآمدی دارند). همچنین حساب موردنظر، از طرف صاحب آن به‌عنوان یک حساب تجاری به اداره مالیات معرفی نشده است.

از‌این‌رو اگر تراکنش‌های بانکی به شرح موارد زیر باشد، مشمول رسیدگی مالیاتی نخواهد شد:

  • تراکنش‌های بانکی با ماهیت درآمدی که از قبل در محاسبه مالیات، منظور شده‌اند (مالیات بر فروش یک کالا- از قبل به‌عنوان حساب تجاری معرفی شده‌اند)
  • تراکنش‌های بانکی با ماهیت درآمدی که از قبل معاف از مالیات هستند یا نرخ مالیات صفر دارند. (درآمد حاصل از کشاورزی، وقف، نذورات، ارث و..)
  • تراکنش‌های بانکی با ماهیت غیردرآمدی. هدف این تراکنش‌ها کسب درآمد نیست و شامل واریز و برداشت‌های مربوط به امور روزمره و شخصی مانند حقوق، سود بانکی، تسهیلات بانکی، انتقالی بین حساب‌های شخصی، قرض و سایر امور شخصی هستند.می‌شوند

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی با جمع‌آوری صورت های مالی به‌شکل دقیق، می‌توانند هنگام نیاز و در صورت درخواست سازمان امور مالیاتی، برای شفاف شدن وضعیت مالی، آن را به مراجع مربوطه ارائه دهند تا از هرگونه جریمه ناخواسته مبرا شوند.

حساب بانکی مشکوک چه حسابی است؟

طبق دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی، هنگام بررسی گردش حساب بانکی اشخاص، حساب‌هایی که مجموع دریافتی و پرداختی آن‌ها بیش از ۵ میلیارد تومان باشد، به‌عنوان یک حساب مشکوک در نظر گرفته خواهند شد.

ازاین‌رو این حساب‌ها تحت پیگرد و بررسی قانونی سازمان امور مالیاتی قرار خواهند گرفت. اگر صاحب حساب، پرونده مالیاتی نداشته باشد، خود سازمان امور مالیاتی برای آن پرونده تشکیل می‌دهد.

در نهایت صاحب حساب باید برای این گردش حساب غیرطبیعی، دلایل منطقی و قانع‌کننده ارائه کند؛ در غیر این صورت متهم به پول‌شویی خواهد شد.

اگر صاحب حساب از قبل پرونده مالیاتی در سازمان ثبت کرده باشد، این میزان گردش حساب با صورت جریان وجوه نقد اظهارشده در پرونده و اظهارنامه مالیاتی، از طرف سازمان موردبررسی قرار خواهد گرفت.

اگر گردش حساب بالاتر از سقف اعلام شده در اظهارنامه مالیاتی شخص باشد، بانک از طریق پیامک و تماس به شخص (حقیقی یا حقوقی) اطلاع خواهد داد.

در نهایت صاحب حساب (مودی) باید تا یک ماه مدارک قانع‌کننده‌ای ارائه دهد؛ در غیر این صورت حساب شخص مسدود خواهد شد.

گردش حساب بالای ۵ میلیارد تومان؛ حساب بانکی مشکوک

با نرم‌ افزار پیشرفته حسابداری، مالیات گردش حساب را محاسبه کنید

در این مطلب بیان کردیم که «گردش حساب چیست». روش‌های استعلام گردش حساب حضوری، استفاده از خودپرداز و برنامه‌های آنلاین به شما کمک می‌کنند تا از ریز جزئیات تراکنش‌های حساب بانکی خود مطلع شوید.

لازم به ذکر است که مالیات گردش حساب فقط برای حساب‌های تجاری محاسبه می‌شود. حساب‌هایی که ۱۰۰ تراکنش با مجموع بیش از ۳۵ میلیون تومان در ماه دارند، به‌عنوان یک حساب تجاری شناخته می‌شوند.

ازاین‌رو صاحبان این حساب‌ها باید نسبت‌به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند و هر سال از طریق اظهارنامه مالیاتی وضعیت مالی خود را به سازمان ارائه دهند.

شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری، فرایند حسابرسی و مالی خود را خیلی دقیق و درعین‌حال سریع ثبت کنند. با این کار هنگام ارائه مدارک به سازمان‌های مربوطه هیچ‌گونه مشکل یا ابهامی وجود نخواهد داشت.

شرکت سپیدار سیستم، ارائه‌دهنده انواع نرم‌افزارهای حسابداری به‌روز مانند نرم افزار دارایی ثابت، نرم‌افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی، آماده است تا به شما در ثبت امور مالی کمک کند.

سوالات متداول

گردش حساب چیست؟

گردش حساب نشان‌دهنده تعداد واریز و برداشت از حساب بانکی در یک بازه زمانی مشخص است. جزئیات مربوط‌به هر تراکنش مانند مقدار مبلغ واریزشده و حساب مبدا و مقصد این مبلغ با تاریخ و زمان دقیق، در لیست گردش حساب مشخص شده‌اند.

نحوه استعلام گردش حساب چگونه است؟

دارندگان حساب بانکی از سه طریق حضوری، با استفاده از خودپرداز و آنلاین می‌توانند برای استعلام گردش حساب و اطلاع از جزئیات تراکنش‌های بانکی اقدام کنند.

مالیات بر گردش حساب بانکی چیست؟

سازمان امور مالیاتی، مالیات بر گردش حساب را فقط برای حساب‌های تجاری در نظر گرفته است. حساب‌هایی که در ماه ۱۰۰ تراکنش درآمدی داشته‌اند و همزمان مجموع این تراکنش‌ها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، حساب تجاری شناخته می‌شوند. در نتیجه این حساب تجاری مشمول پرداخت مالیات خواهد شد.