کاردکس انبار چیست؟ بررسی نمونه کاردکس انبار و روش تهیه آن

پاسخ به سوال کاردکس انبار چیست در مجله سپیدار

فرم کاردکس انبار برای کنترل موجودی انبار و ثبت اطلاعات کامل ورود، خروج و موجودی کالاها است. با استفاده از کاردکس انبار، انبارداران می‌توانند به طور دقیق موجودی کالاها را مدیریت کرده و جریان ورود و خروج آن‌ها را تحت نظارت داشته باشند.

این اطلاعات نه‌تنها در بهبود فرآیندهای انبارداری موثر است، بلکه می‌توان با استفاده از روش گزارش‌گیری کاردکس انبار، به‌راحتی موجودی انبار را بررسی کرد. از جمله مزایای دیگر کاردکس انبار، ردیابی اقلام پرفروش و کنترل کالاهای راکد است.

نمونه کاردکس انبار در دو مدل دستی و اکسل استفاده می‌شود که هر مدل مزایای ویژه‌ای دارد و در این مقاله به بررسی صفر تا صد «کاردکس انبار چیست» می‌پردازیم.

کاردکس انبار؛ فرم ورود و خروج کالا

کاردکس انبار برای نظارت دقیق بر ورود و خروج کالاها به کار می‌رود و ابزاری مهم برای کنترل ظرفیت یا موجودی انبار است. در این فرم اطلاعات جامعی از موجودی انبار مانند تعداد کالاهای موجود، ارزش ریالی و تاریخ ورود و خروج آن‌ها باید ثبت شود. کاردکس انبار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بر وضعیت کالاها نظارت دقیق داشته باشند و از اشتباهات احتمالی جلوگیری کنند.

هم‌چنین با گزارش‌گیری از کاردکس انبار، موجودی هر کالا، قیمت آن و میزانی که فروخته شده است به‌راحتی قابل محاسبه است. استفاده از این فرم در سیستم انبارداری، باعث ساده‌تر شدن فرایندها خواهد شد.

فرم کاردکس انبار برای کنترل میزان ورودی و خروجی کالاها

در فرم کاردکس انبار چه اطلاعاتی درج می‌شود؟

در فرم کاردکس انبار اطلاعات مهم کالاهای ورودی و خروجی ثبت می‌شود. این اطلاعات شامل نام کالا، تعداد کالاهای وارد شده و خارج شده، تاریخ ورود و خروج و موجودی نهایی کالاها است. همچنین در کاردکس‌های تعدادی-ریالی، مقادیر ریالی هر کالا نیز ثبت می‌گردد که برای بخش حسابداری و مدیریت مالی بسیار مهم است.

این اطلاعات به انبارداران و مدیران کمک می‌کند تا به‌صورت دقیق و به‌روز وضعیت موجودی کالاها را مدیریت کرده و برنامه‌ریزی مناسبی برای سفارش‌ها و نیازهای آتی انجام دهند.

بررسی فرم کاردکس انبار ریالی تعدادی و تعدادی

کاردکس انبار در دو مدل دستی و اکسل قابل استفاده است که نرم‌افزار اکسل، امکانات بیشتری به کاربران می‌دهد. هم‌چنین شما می‌توانید با خرید نرم افزار انبارداری، کاردکس‌های اکسل را وارد نرم افزار کنید تا مدیریت امور مالی و انبارداری ساده‌تر باشد.

انواع فرم کاردکس انبار؛ تعدادی و تعدادی ریالی

فرم کاردکس به‌صورت دستی یا در نرم‌افزارهای مختلف از جمله اکسل مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کسب‌وکارهایی سنتی‌ که از نرم‌افزارها استفاده نمی‌کنند، مناسب خواهد بود. از طرفی کاردکس انبار به‌ دو صورت کاردکس انبار دستی و کاردکس انبار تحت اکسل طراحی شده تا هر کسب‌وکار نسبت به نیاز خود مدل مناسب را انتخاب کند.

فرم کاغذی کاردکس دستی نزد کسب‌وکارهای سنتی‌ محبوب‌تر است؛ زیرا این مجموعه‌ها برای امور محدودی از نرم‌افزارها استفاده می‌کنند. کاردکس اکسل نیز امکانات بیشتری از جمله دسته بندی کاردکس‌ها برای محصول خاص و تغییر اعداد بدون نیاز به عوض کردن فرم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که طبقه بندی کدینگ انبار را ساده‌تر خواهد کرد.

کاردکس انبار تعدادی؛ بررسی ظرفیت انبار بر اساس ورود و خروج کالاها

کاردکس انبار تعدادی، ابزاری مهم برای ثبت جزئیات ورود و خروج کالاها در انبار است. در این 6 ستون وجود دارد که در جدول زیر نمونه‌ای برای شما قرار داده‌ایم:

تاریخشماره حوالهشماره فاکتورشرحتعداد واردهتعداد صادرهتعداد موجودی
       

از جمله مزایای استفاده از فرم کاردکس دستی می‌توان به سادگی فرم اشاره کرد. اما این فرم معایبی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، کاغذی بودن است؛ زیرا زمانی که یک عدد اشتباه درج شود، برای تصحیح آن باید به‌صورت کلی فرم را تعویض کرد. این فرایند ممکن است انبارگردانی را با چالش‌های هزینه چاپ فرم کاردکس دستی و اعداد نادرست موجودی‌ها مواجه کند!

نمونه فرم کاردکس انبار تحت اکسل

بررسی تعداد کالا با قیمت در کاردکس انبار تعدادی ریالی

در کاردکس انبار تعدادی ریالی نه‌تنها تعداد کالاهای ورودی و خروجی ثبت می‌شود، بلکه یک ستون مخصوص برای ثبت ارزش ریالی نیز وجود دارد. جدول زیر، نمونه کاردکس انبار در اکسل یا دستی تعدادی و ریالی است:

ردیفتاریخواردهصادرهموجودی
روز/ ماه/ سالتعدادنرخمبلغتعدادنرخمبلغتعدادنرخمبلغ

با استفاده از این جدول، شما می‌توانید انبار خود را به دقیق‌ترین شکل ممکن مدیریت کنید. تشخیص استفاده از نمونه کاردکس انبار تعدادی و ریالی یا تعدادی، کاملا به تشخیص انبارداری و تصمیم‌های مدیران بستگی دارد. شما می‌توانید برای ساده‌تر کردن فرایند انبارداری، این فرم را در اکسل بسازید و آن را در برنامه حسابداری درج کنید.

گزارش کاردکس کالا و بررسی کاردکس‌ های انبار و جمع‌ آوری اطلاعات

برای تهیه گزارش از کاردکس انبار تعدادی، ابتدا کلیه ورود و خروج‌ها ثبت و بررسی می‌شود. در روش دستی، هر بار که کالا وارد یا خارج می‌شود، این تغییرات در یک فرم ثبت می‌گردد. سپس، برای تهیه گزارش نهایی، انباردار باید اطلاعات موجودی و تغییرات را دستی جمع‌بندی کند.

از طرفی گزارش‌گیری با کاردکس اکسل سریع‌تر پیش می‌رود؛ زیرا شما می‌توانید از فرمول‌های نرم افزار اکسل استفاده کنید.

کاردکس انبار در اکسل امکانی را فراهم کرده تا داده‌های مربوط به موجودی کالا را به‌صورت دیجیتال وارد کنید. این روش محاسبات را  سریع‌تر می‌کند و ذخیره‌سازی اطلاعات بدون محدودیت انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید که به لطف فرمول‌های اکسل، شما می‌توانید گزارش‌گیری را به‌صورت لحظه‌ای انجام دهید و از داده‌های گزارش برای محاسبه بهتر میزان فروش در نرم افزار صندوق فروشگاهی استفاده کنید.

گزارش‌گیری با کاردکس انبار دستی و اکسل

تهیه کاردکس انبار با نرم‌افزار حسابداری سپیدار

با تهیه کاردکس انبار با نرم‌افزار حسابداری سپیدار، ساده‌سازی و بهینه‌سازی فرآیندهای انبارداری تضمین می‌شود. این نرم‌افزار با امکان ثبت ورود و خروج کالاها، ردیابی دقیق موجودی و محاسبه ارزش ریالی کالاها، مدیریت انبار را آسان‌تر می‌کند.

فرم‌های کاردکس انبار در این سیستم به‌صورت دیجیتال تهیه می‌شوند و شما می‌توانید فرم‌های اکسل را در نرم‌افزار درج کنید یا خروجی کالاها را در قالب اکسل دریافت کنید. از دیگر مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری سپیدار می‌توان به کاهش خطاهای انسانی، دسترسی سریع به اطلاعات و ثبت دقیق داده‌ها اشاره کرد.

سوالات متداول

کاردکس انبار چیست؟

کاردکس انبار سیستمی برای ثبت اطلاعات دقیق ورود و خروج کالاها است که شامل ستون‌های متنوع برای محاسبه تعداد و ارزش ریالی آن‌ها می‌شود.

مزایای استفاده از کاردکس انبار در اکسل چیست؟

کاردکس انبار در اکسل امکان محاسبات سریع، کاهش خطاهای انسانی و ایجاد گزارش‌های لحظه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین قابلیت دسته‌بندی کالاها و تغییر اطلاعات به‌صورت دیجیتال دارد.

چگونه می‌توان گزارش کاردکس انبار را تهیه کرد؟

برای تهیه گزارش کاردکس انبار، ورود و خروج کالاها ثبت می‌شود و سپس با استفاده از فرمول‌های محاسباتی اکسل، اطلاعات تحلیل و گزارش نهایی تولید می‌شود. برای تهیه گزارش از کاردکس انبار دستی، باید کلیه فرم‌ها کاملا دقیق بررسی شوند تا میزان خروجی و ورودی کالا‌ها به دست آید.