پخش سرد در فروش مویرگی

پخش سرد چیست؟ فرآیند پخش سرد در شرکت‌های پخش مویرگی


عنوان شرکت‌ پخش مویرگی برای شرکت‌هایی به کار می‌رود که فرآیند توزیع و ارسال کالا را به صورت بدون واسطه و مستقیم به مشتریان خود انجام می‌دهند. از این جهت که این شرکت‌ها حجم بالایی از محصولات و کالاها را به واحدهای کوچک و بزرگی همچون مغازه‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌ها و… توزیع می‌کنند، اصطلاح پخش مویرگی توصیف مناسبی برای خدمات آن‌هاست.

فرآیند پخش به طور کلی با توجه به ویژگی کالا به دو دسته پخش سرد و پخش گرم تقسیم می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم تا فرآیند پخش و فروش سرد را مورد بررسی قرار دهیم. اما در ابتدا باید بدانیم که هر کدام از این دو روش توزیع چه زمانی کاربرد دارند.

تعیین مدل پخش بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

محصولاتی که انواع شرکت‎های پخشی به توزیع آن‌ها می‌پردازند بر اساس مدت زمان تعیین شده برای استفاده یا همان تاریخ انقضا، شرایط نگهداری و توزیع متفاوتی دارند. برخی از کالاها مانند انواع مواد غذایی به خصوص آن دسته که تاریخ مصرف کوتاهی دارند و باید با سرعت بالاتری به دست مصرف کننده برسند در دسته پخش گرم قرار دارند. همچنین آن‌ محصولاتی که محدودیت زمانی کمتری دارند و امکان نگهداری از آن‌ها برای چند هفته یا چند ماه در انبار شرکت وجود دارد، مانند انواع منسوجات، لوازم بهداشتی، ابزار و قطعات و… با روش پخش سرد توزیع می‌شوند.

تفاوت این دو روش توزیع در فاصله زمانی میان ثبت‌سفارش و تحویل کالا است. در روش گرم موزع یا مامور پخش تعدادی از کالاها را با توجه به نیاز مشتریان پیش‌بینی کرده و در خودروی حمل قرار می‌دهد و در همان مراجعه اول ثبت سفارش و تحویل، همزمان انجام می‌شوند. در پخش سرد اما ابتدا ویزیتور سفارش مشتری را ثبت کرده، و مامور پخش در زمان دیگری سفارشات را به مشتری تحویل می‌دهد.

بهترین مدل پخش مویرگی چیست؟

کاربرد پخش سرد چیست؟

کاربرد سیستم پخش سرد در توزیع مویرگی مشخص می‌شود. محصولاتی که از طریق پخش سرد توزیع می‌شوند، یا محدودیتی از نظر تاریخ مصرف ندارند و یا به طور کلی تاریخ مصرف ندارند. استفاده از پخش سرد برای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی مناسب است و محصولات آرایشی از این طریق بین مصرف کنندگان توزیع می‌شوند.

هزینه پخش سرد از هزینه پخش گرم کمتر است و از آن برای توزیع کالاهایی با تاریخ مصرف طولانی استفاده می‌شود. تصمیم درباره نحوه پخش و فروش کالا بر عهدهٔ مدیران شرکت‌های پخش است.

مدیریت پخش را به سپیدار بسپارید

پخش سرد چیست؟ فرآیند پخش سرد در شرکت‌های پخش مویرگیمدیریت ساده ویزیتورها

پخش سرد چیست؟ فرآیند پخش سرد در شرکت‌های پخش مویرگیمحاسبه‌های خودکار پورسانت

پخش سرد چیست؟ فرآیند پخش سرد در شرکت‌های پخش مویرگیگزارش‌های تحلیلی از فروش کالا

پخش سرد چیست؟ فرآیند پخش سرد در شرکت‌های پخش مویرگیتعریف انواع تخفیف

پخش سرد چیست؟ فرآیند پخش سرد در شرکت‌های پخش مویرگیمدیریت بهینه توزیع سرد و گرم

پیش‌ نیازهای پیاده‌سازی پخش سرد

تفاوت پخش گرم و سرد در زمان سفارش‌گیری و توزیع کالاها است. پخش سرد عموما به روش ارسال و توزیع کالاهایی با شرایط نگهداری و ارسال عادی و طی دو مرحله ثبت و ارسال جداگانه اطلاق می‌شود. این فرآیند نیاز به برنامه‌ریزی و تامین پیش‌نیازهای خاص خود دارد.

اطلاع از جدیدترین متدهای توزیع و لجستیک خرد، تخصیص نیروی مجرب در بخش‌های مختلف، ایجاد ارتباط و تعریف قرارداد با تامین‌کنندگان کالا، نیازسنجی بازار، تهیه سیستم‌های ثبت و مدیریت سفارشات و فرایندهای مالی، تعبیه خودروی مناسب حمل و اختصاص فضایی برای نگهداری و انبار کردن کالاها برخی از آن‌ها است. در ادامه به شرح مراحل پخش سرد می‌پردازیم.

مرحله اول: سفارش‌گیری در پخش سرد

یکی از مزیت‌های بزرگ پخش سرد که معمولا موجب می‌شود شرکت‌ها از این روش برای توزیع کالاهایشان استفاده ‌کنند، امکان ارسال کالا در مدت زمان بیشتری بعد از ثبت سفارش است. در این روش ویزیتور طبق برنامه‌ مشخصی که شرکت به او محول می‌کند به مشتریان مراجعه کرده و ضمن ارائه توضیحات در مورد محصولات و ویژگی‌های آن‌ها، سفارشات مشتری را ثبت می‌کند.

ثبت سفارش به دو صورت دستی در لیست کاغذی از محصولات که ویزیتور به همراه دارد و یا ثبت در نرم‌افزار پخش در موبایل یا تبلت امکان‌پذیر است. در پخش سرد ویزیتور زمان بیشتری برای ارسال و ارجاع سفارشات به شرکت و ثبت نهایی آن‌ها دارد. البته با استفاده از نرم‌افزار به صورت آنلاین، سفارشات بلافاصله در سیستم ثبت و به اطلاع واحد فروش و… می‌رسد.

مزیت دیگر روش پخش سرد باز بودن دست شرکت در تامین کالاهاست، چون این نیاز معمولا وجود ندارد که کالا قبل از ثبت سفارش در انبار موجود باشد و شرکت می‌تواند پس از ثبت نهایی اقدام به تکمیل موجودی کالاهای خود کند. بعد از آن در زمانی که به مشتری وعده داده کالا را به او تحویل دهد؛ که حداقل این زمان یک روز پس از ثبت سفارش است.

از دیگر مزایای پخش سرد در این مرحله، هزینه کمتر در صورت کنسلی سفارش، جابجایی یا عودت آن است. زیرا کالاهای مناسب پخش سرد معمولا امکان نگهداری در انبار و در نهایت امکان مرجوعی به تولیدکننده را دارند. در صورت بروز هرگونه مشکل در فرآیند ثبت سفارش و نگهداری کالاها در پخش سرد، جبران خسارت و مدیریت چالش‌ها برای شرکت نسبت به پخش گرم آسان‌تر است.

مرحله دوم: حمل و ارسال کالا به روش پخش سرد

ویژگی مثبت بعدی در پخش سرد که موجب می‌شود اکثر شرکت‌های پخش کوچک این روش را انتخاب کنند، عدم نیاز به خودروی‌های باربری ویژه (خودروهای مجهز به اتاق حفظ و کنترل دما و رطوبت) است. معمولا کالاهایی که تاریخ انقضا بلند مدتی دارند یا به طور کل محدودیتی در زمان استفاده ندارند، با انواع خودروهای حمل عادی اعم از وانت و کامیونت عادی قابل حمل و توزیع هستند.

در مرحله توزیع، کالاها از انبار به راننده یا مامور توزیع تحویل داده می‌شوند، و طبق برنامه زمانی خاصی که شرکت با توجه به زمان و حجم سفارشات و محدوده ارسال آن‌ها تدوین کرده به دست مشتریان می‌رسند. معمولا تسویه حساب با مشتری هم در این مرحله پس از تحویل کالا توسط مامور پخش انجام می‌شود.

میدیرت انبار در فروش سرد

مزایا و معایب پخش سرد چیست؟

از مهم‌ترین مزایا و معایب پخش سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرد پخش سرد از پخش گرم بیشتر است.
  • هزینه پخش سرد از پخش گرم کمتر است.
  • به دلیل اینکه سفارشات در پخش سرد از قبل ثبت شده‌اند، خودروهای حمل کالا صرفاً برای تحویل کالا و تخلیه بار توقف می‌کنند.
  • شرکت‌های پخش، روش توزیع سرد را به دلیل کاهش هزینه‌هایی از قبیل حقوق کارکنان، ماشین و مصرف انرژی و غیره در آن انتخاب می‌کنند.
  • در روش پخش سرد برای بررسی کامل تعداد و نوع کالای درخواستی، پیش فاکتور صادر می‌شود. صدور پیش فاکتور علاوه بر فاکتور نهایی باعث افزایش فعالیت‌های مالی واحد حسابداری پخش مویرگی می‌شود.

سیستم پخش سرد مناسب چه مشاغلی است؟

سیستم پخش سرد، مناسب شرکت‌هایی است که درآمد آنها از سفارش کالا یا محصول تأمین می‌شود. روند کار سفارش محصول به این صورت است که سفارشات توسط واحد فروش ثبت و تأیید می‌شود و پس از آماده سازی همراه با فاکتور برای مشتری ارسال می‌شود. به این فرآیند پخش سرد می‌گویند که شامل مشاغل مرتبط با مواد غذایی، صنعت عطر و ادکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شود. نرم افزار پخش مویرگی و سفارش گیری سپیدار می‌تواند مناسب شرکت‌های بازرگانی نیز باشد. اگر مجموعه‌ای بخواهد فقط از سیستم پخش سرد استفاده کند، وجود سیستم سفارش گیری، بسته بازرگانی و زیر سیستم فروش پیشرفته، به عنوان پیش‌نیاز، ضروری است.

نرم افزار پخش و سفارش‌گیری؛ ابزاری برای مدیریت فرایند پخش

اگر شما در فعالیت‌های خود از روش پخش سرد، استفاده می‌کنید حتما در قسمت انبار و فروش خود دارای نیازمندی‌های خاصی هستید. نرم افزار پخش مویرگی و سفارش‌گیری سپیدار به شما این امکان را می‌دهد تا فرایند پخش سرد خود را به بهترین شکل مدیریت کنید و بتوانید به نیازهای خود پاسخ دهید.

شما با کمک این نرم افزار، به گزارشاتی دسترسی دارید که به شما در برداشتن گام‌های بعدی، کمک شایانی را انجام می‌دهد. شما می‌توانید با دریافت دموی رایگان این نرم افزار، با ویژگی‌ها و امکانات آن آشنا شوید.این نرم‌افزارها با محیط جذاب و کاربری بسیار آسانی که دارند، مدیریت امور مالیاتی شما را نیز به طور هوشمندانه‌ای برعهده می‌گیرند.
شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ پل ارتباطی شما با مجموعه سپیدار است. همکاران ما مشتاقانه آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سؤال‌ها و نظرهای‌ ارزشمندتان خواهند بود. همچنین، از شما عزیزان دعوت می‌کنیم که تجربیات خود را در این حوزه به‌صورت کامنت در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.