نسبت جاری در مدیریت مالی چیست؟

تعریف نسبت جاری در حسابداری و مدیریت مالی


صورت‌های مالی گزارش جامعی از فعالیت‌های یک شرکت در یک بازه زمانی خاص هستند که برای اطلاع از وضعیت کسب‌وکار استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته در تنظیم صورت‌های مالی این است که بخش‌های مختلف آن با یکدیگر تناسب داشته باشند. فقط در این صورت است که صورت‌های مالی به سنجش عملکرد یک سازمان کمک می‌کنند. نسبت جاری یکی از مهم‌ترین موارد است که برای بررسی صورت‌های مالی باید محاسبه شود. شاید بپرسید نسبت جاری چیست؟ در این مقاله به بررسی نسبت جاری در حسابداری می‌پردازیم و فرمول محاسبه آن را با یک مثال ساده به شما توضیح می‌دهیم. با صرف چند دقیقه برای مطالعه مطلب پیش رو، به‌طورکامل با نسبت جاری آشنا خواهید شد.

نسبت جاری چیست؟

نسبت جاری یک نسبت نقدینگی است که توانایی شرکت در انجام تعهدات کوتاه‌مدت یا تعهدات سررسید ظرف یک سال را اندازه‌گیری می‌کند. نسبت جاری که با نام نسبت سرمایه در گردش نیز شناخته می‌شود، دارایی‌های جاری یک شرکت را با بدهی‌های جاری آن مقایسه می‌کند. همچنین با تحلیل نسبت جاری می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که آیا دارایی‌های حال حاضر با بدهی‌ها متعادل است یا خیر؟ به‌طورکلی، نسبت جاری به‌عنوان یک معیار کلی سلامت مالی استفاده می‌شود؛ زیرا توانایی شرکت را برای پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت نشان می‌دهد.

تعریف نسبت جاری در مدیریت مالی و حسابداری

در نسبت جاری، دارایی‌ها و بدهی‌های درنظرگرفته‌شده اغلب یک چارچوب زمانی مشخص دارند؛ به‌عنوان مثال، بازه زمانی برای بدهی‌ها در این نسبت معمولا یک سال در نظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر، دارایی‌های جاری در این فرمول منابعی هستند که شرکت در مدت یک سال استفاده یا تبدیل به پول نقد می‌کند. محاسبه نسبت جاری با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری به‌راحتی و بدون کوچک‌ترین خطایی امکان‌پذیر است. به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها برای انجام صحیح امور مالی خود نسبت به خرید نرم افزار حسابداری اقدام می‌کنند.

نسبت جاری چگونه محاسبه میشود؟ آموزش استفاده از فرمول نسبت جاری

برای محاسبه نسبت جاری در مدیریت مالی باید دارایی‌های جاری شرکت را با بدهی‌های جاری آن مقایسه کنید. دارایی‌های جاری فهرست‌شده در ترازنامه شرکت شامل وجه نقد، حساب‌های دریافتنی، موجودی کالا و سایر دارایی‌های جاری (OCA) است که انتظار می‌رود در کمتر از یک سال از بین بروند یا به وجه نقد تبدیل شوند.

بدهی‌های جاری نیز شامل حساب‌های پرداختنی، دستمزدها، مالیات‌های پرداختنی، بدهی‌های کوتاه‌مدت و بخش جاری بدهی‌های بلندمدت است. برای محاسبه نسبت جاری فقط کافی است موارد ذکرشده را در فرمول نسبت جاری قرار دهید:

 Current Liabilities (بدهی‌های جاری) / Current Assets (دارایی‌های جاری) = Current Ratio

ازآنجایی‌که مالیات یکی از مهم‌ترین بدهی‌های جاری شرکت است، کلیه مدیران و حسابداران باید از مالیات مشاغل اطلاع کامل داشته باشند و نحوه محاسبه آن‌ها را بدانند.

نحوه محاسبه نسبت جاری با یک فرمول ساده

بررسی یک مثال نسبت جاری برای درک بهتر

بعد از آشنایی با فرمول نسبت جاری در مدیریت مالی، بهتر است با بیان یک مثال چگونگی استفاده از این فرمول را یاد بگیریم. تصور کنید یک کسب‌وکار دارایی‌ها و بدهی‌های زیر را دارد:

  • پول نقد: 15 میلیون تومان
  • اوراق بهادار: 20 میلیون تومان
  • موجودی: 25 میلیون تومان
  • بدهی کوتاه‌مدت: 15 میلیون تومان
  • حساب‌های پرداختنی: 15 میلیون تومان

دارایی‌های جاری این شرکت در مجموع 60 میلیون تومان و بدهی‌های جاری آن 30 میلیون تومان است. طبق فرمول نسبت جاری، باید عدد 60 را بر 30 تقسیم کنیم. نسبت جاری این کسب‌وکار در حال حاضر 2 است؛ یعنی شرکت مذکور به‌راحتی می‌تواند بدهی‌های خود را با دارایی‌های موجود تسویه کند. به‌طورکلی نسبت جاری بالای 1 نشان‌دهنده رفاه مالی شرکت است.

آشنایی بهتر با نسبت جاری با یک مثال ساده

به یاد داشته باشید که در محاسبه دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت باید انواع مالیات مانند مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه و در فرمول نسبت جاری لحاظ کنید.

نسبت جاری مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نسبت جاری رابطه بین دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت را توصیف می‌کند؛ بنابراین نسبت بالاتر به این معناست که شرکت دارایی بیشتری نسبت به بدهی دارد. به‌عنوان مثال، نسبت جاری ۴ یعنی شرکت از نظر فنی می‌تواند چهار برابر بدهی‌های جاری خود را با استفاده از دارایی‌هایش پرداخت کند. بااین‌حال، نسبت جاری مطلوب کاملا به صنعتی که کسب‌وکار در آن فعالیت می‌کند، بستگی دارد. به‌طورکلی، داشتن نسبت بین 1 و 3 ایده‌آل است؛ بااین‌حال، در بعضی از صنایع ممکن است نسبت‌های جاری پایین‌تر نیز مشکلی در کسب‌وکار ایجاد نکنند.

تحلیل نسبت جاری برای شرکت‌های مختلف

چنانچه برای محاسبه نسبت جاری به اطلاعات لازم درباره مالیات نیاز دارید، با مراجعه به سامانه مالیات حقوق می‌توانید به لیست کامل مالیات حقوق کارکنان دسترسی داشته باشید.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

تعریف نسبت جاری در حسابداری و مدیریت مالیکدینگ حسابداری استاندارد

تعریف نسبت جاری در حسابداری و مدیریت مالیثبت ساده دفاتر قانونی

تعریف نسبت جاری در حسابداری و مدیریت مالیخودکارسازی عملیات پایان سال

تعریف نسبت جاری در حسابداری و مدیریت مالیگزارش‌های تحلیلی و قانونی

تعریف نسبت جاری در حسابداری و مدیریت مالیافزایش نظم مالی

محدودیت‌های استفاده از نسبت جاری در حسابداری

یکی از محدودیت‌های نسبت جاری، هنگام استفاده از آن برای مقایسه شرکت‌های مختلف با یکدیگر ظاهر می‌شود. کسب‌وکار در صنایع مختلف به‌طورقابل‌توجهی با یکدیگر تفاوت دارند؛ به همین خاطر مقایسه نسبت‌های جاری شرکت‌ها در صنایع مختلف صحیح نیست و به بینش مولد منجر نخواهد شد.

به‌عنوان مثال، در یک صنعت ممکن است اعطای اعتبار به مشتریان برای 90 روز یا بیشتر معقول و منطقی باشد، اما در یک صنعت دیگر بازه‌های زمانی کوتاه‌تر حیاتی هستند. گاهی اوقات حتی ممکن است صنعتی که اعتبار بیشتری به مشتریان می‌دهد، نسبت جاری بالاتری نیز داشته باشد. ازهمین‌رو با استفاده از نسبت جاری نمی‌توان دو شرکت را در دو صنعت مختلف با یکدیگر مقایسه کرد.

توصیه می‌شود برای بررسی موجودی‌های انبار حتما از نرم افزار انبارداری استفاده کنید تا اشتباهی در خصوص دارایی‌های جاری شرکت رخ ندهد.

نرم‌افزارهای حسابداری؛ ابزاری کارآمد و مفید برای محاسبه نسبت جاری

در این مقاله به سوال «نسبت نقدینگی چیست» پاسخ دادیم و نحوه محاسبه و استفاده از آن را با یک مثال واضح بیان کردیم. تحلیل درست نسبت جاری تاثیر چشمگیری در سلامت مالی سازمان دارد و انجام تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت را تضمین می‌کند. برای جلوگیری از هرگونه خطایی در محاسبه نسبت جاری و سایر نسبت‌های نقدینگی توصیه می‌کنیم از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده کنید.

نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم با دقت و سرعت بالایی که در انجام امور مالی دارد، از بروز انواع خطاهای محاسباتی جلوگیری کرده و به شما در تحلیل وضعیت کسب‌وکارتان کمک می‌کند. چنانچه هرگونه سوالی درباره محاسبه نسبت نقدینگی دارید، در قسمت نظرات برایمان بنویسید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالاتتان پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول


1.نسبت جاری چیست؟

نسبت جاری یک نسبت نقدینگی است که توانایی شرکت در انجام تعهدات کوتاه‌مدت یا تعهدات سررسید ظرف یک سال را اندازه‌گیری می‌کند. نسبت جاری که با نام نسبت سرمایه در گردش نیز شناخته می‌شود، دارایی‌های جاری یک شرکت را با بدهی‌های جاری آن مقایسه می‌کند.

2.نسبت جاری مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نسبت جاری رابطه بین دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت را توصیف می‌کند؛ بنابراین نسبت بالاتر به این معناست که شرکت دارایی بیشتری نسبت به بدهی دارد. به‌عنوان مثال، نسبت جاری ۴ یعنی شرکت از نظر فنی می‌تواند چهار برابر بدهی‌های جاری خود را با استفاده از دارایی‌هایش پرداخت کند. بااین‌حال، نسبت جاری مطلوب کاملا به صنعتی که کسب‌وکار در آن فعالیت می‌کند، بستگی دارد.