پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌ها

پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌ها


در این مقاله در مورد صنعت پخش مواد غذایی صحبت می‌کنیم. اگر به دنبال تأسیس شرکتی با این فعالیت هستید و یا فعالیت‌هایی در زمینه پخش دارید و نیازمند به اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، با ما همراه باشید.

پخش مواد غذایی چیست؟ تاریخچه پخش مواد غذایی

تاریخچه پخش مواد غذایی به سال‌های بسیار دوری بازمی‌گردد. چراکه همواره افراد به دنبال این بودند تا محصولات غذایی تولیدشده خود را به شهرها و یا حتی کشورهای مختلفی در دنیا برسانند. محصولاتی مثل موز یا سایر میوه‌هایی که در برخی از کشورها تولید می‌شوند، مثالی خوب در این زمینه هستند.

اما پخش مواد غذایی چیست؟ پخش و توزیع مواد غذایی به فرایندی سه‌مرحله‌ای گفته می‌شود که مواد غذایی از تولیدکننده به مصرف‌کننده می‌رسد. در این راستا ابتدا محصولات غذایی از تمامی تولیدکنندگان جمع‌آوری‌شده و انباشته می‌شود. در مرحله بعدی این مواد غذایی باید در شرایطی مناسب و متناسب با نوع کالا ذخیره شوند. در نهایت این مواد محصولات بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر مکان‌های مشابه توزیع می‌شوند.

مدیریت پخش را به سپیدار بسپارید

پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌هامدیریت ساده ویزیتورها

پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌هامحاسبه‌های خودکار پورسانت

پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌هاگزارش‌های تحلیلی از فروش کالا

پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌هاتعریف انواع تخفیف

پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌هامدیریت بهینه توزیع سرد و گرم

سرمایه لازم برای راه‌اندازی شرکت پخش مواد غذایی

تعیین میزان سرمایه برای تأسیس یک شرکت توزیع و پخش مواد غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با پاسخ‌دادن به این سؤال‌ها می‌توانید سرمایه لازم را تعیین کنید. از جمله:

  • شما علاقه‌مند به فعالیت در چه سطحی هستید؟
  • آیا مایل به توزیع مواد غذایی خشک هستید؟ یا ترکیبی از تمام مواد غذایی؟
  • آیا پخش منطقه‌ای بازار هدف شما است یا پخش سراسری؟
  • از چه ماشین‌آلاتی برای نگهداری، بسته‌بندی و یا حمل مواد غذایی استفاده می‌کنید؟
  • آیا به فکر تأسیس یک شرکت هستید و یا در قالب یک مرکز عمده فعالیت می‌کنید؟

درآمد شرکت‌های پخش مواد غذایی چقدر است؟

به طور مشخص فعالیت در زمینه توزیع و پخش مواد غذایی دارای درآمدهای بالا است و بازگشت سرمایه خوبی دارد. اما برای پیش‌بینی میزان درآمد باید این نکات را مدنظر داشته باشید:

  • شما باید سعی کنید محصولات را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.
  • نحوه تهیه مواد غذایی و پرداخت آن بسیار مهم است.
  • خریدن محصولات باکیفیت و پرداخت مرحله‌ای آن‌ها در کسب سود بیشتر بسیار بااهمیت است.
پخش مواد غذایی

نحوه دریافت مجوز شرکت‌های پخش مواد غذایی

شرکت‌های توزیع و پخش مواد غذایی برای آغاز فعالیت خود، نیاز به مجوز دارند. این شرکت‌ها باید در ابتدا در دفتر توسعه بازار کالا و خدمات تشکیل پرونده داده و مجوزهای لازم را دریافت کنند. با تشکیل پرونده، کارشناسان مربوطه، پرونده را بررسی کرده و موضوعات احتمالی را گزارش می‌دهند.

در مرحله بعدی، انجمن شرکت‌های پخش مواد غذایی باید بررسی‌های لازم را بر روی درخواست شما انجام داده و صلاحیت شرکت را تأیید کنند. بعد از تأیید انجمن، پرونده شرکت جهت اخذ گواهی‌نامه سامانه توزیع کالا به واحد ستاد بسیج اقتصاد معرفی می‌شود تا این واحد نتایج بررسی‌ها را استعلام کند. در نهایت این نهاد تصمیم‌گیری می‌کند که آیا می‌توان برای شرکت موردنظر مجوز صادر کرد یا خیر.

صدور مجوز برای آغاز فعالیت شرکت‌های پخش مواد غذایی، زمان‌بر است؛ اما از دشواری خاصی برخوردار نیست. در نهایت با تأیید پرونده شما، افراد می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های پخش مواد در هر استان به لیست شرکت‌های پخش مواد غذایی دسترسی داشته باشند.

تأسیس شرکت پخش مواد غذایی به چه صورت است؟

حتماً شما هم در اطراف خود افرادی را سراغ دارید که فارغ‌التحصیل صنایع غذایی باشند که به دنبال تأسیس شرکت پخش مواد غذایی هستند. این موضوع مسیر دشوار اما قابل‌برنامه‌ریزی را دارد که با صبر و حوصله می‌توان به آن دست‌یافت.

این افراد تحصل کرده پیش از آنکه بخواهند اقدام به ثبت شرکت پخش مواد نمایند، لازم است برای دریافت مجوز از اداره‌های مربوطه و کسب پروانه از سازمان غذا اقدام کنند. شرکت‌های پخش مواد حداقل نیاز به 5 نفر برای تاسیس داشته که از این 5 نفر 3 نفر به عنوان هیئت مدیره و 2 نفر به عنوان بازرس انتخاب می‌شوند. نباید هیچ یک از بازرسان شرکت با اعضای هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشند. همچنین در ابتدا نیاز به یک سرمایه حداقلی است که 35 درصد آن باید در زمان ثبت به حساب بانکی شرکت واریز شود. مدت زمان ثبت شرکت‌های سهام خاص معمولاً 15 روز بوده و سهامی خاص بودن شرکت پیش از نام شرکت ذکر خواهد شد.

پخش مواد غذایی

پخش مواد غذایی چطور کار می‌کند؟

اگر به دنبال فعالیت در حوزه توزیع و پخش مواد غذایی هستید، به سه زیرساخت نیاز دارید:

  1. زیرساخت ترابری برای انتقال کالا (نیاز به مسیرهای ارتباطی وسیله نقلیه، جاده‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر)
  2. فناوری موردنظر برای جابه‌جایی و ذخیره، متناسب با نوع محصول (از جمله یخچال‌ها و انبارها)
  3. منابع کافی و موردنیاز بر اساس تقاضا (کالا و محصولات موردنظر)

در زمان پخش مواد غذایی باید به مسائلی مثل حمل‌ونقل و شرایط نگهداری کالاها توجه کرد. مواد غذایی در شرایط مختلفی باید نگهداری شوند تا دچار فساد نشوند. گاهی اوقات شرایط این محصولات به‌گونه‌ای متفاوت هستند که شرکت‌های پخش حمل‌ونقل بخشی از آنها را برعهده می‌گیرند.

پخش مواد غذایی چه اهمیتی دارد؟

توزیع و پخش مواد غذایی یک حلقه ارتباطی بسیار حیاتی بین تولیدکننده و عرضه‌کنندگان است. تولیدکنندگان باید به نحوی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ارتباط باشند تا قبل از خراب‌شدن محصولاتشان، آن‌ها را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

همچنین سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها هم به دنبال راه‌های ارتباطی بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری برای دریافت مواد غذایی سالم هستند. پس تمامی این افراد تلاش می‌کنند تا مواد غذایی کمتری فاسد شود و یا در مسیرهای ارتباطی خراب شود و از بین برود.

انواع پخش مواد غذایی

به‌طورکلی دو روش برای پخش مواد غذایی وجود دارد:

پخش با روش‌های سنتی که به عمده‌فروشان و از طریق قراردادهای ثبت شده انجام می‌شود.

پخش مویرگی که بسیار مدرن و کاربردی است و سود بسیاری را برای کسب‌وکارها دارد. در ضمن در این روش با حذف واسطه‌ها، محصول به شکل مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

پخش مواد غذایی

انواع مختلف توزیع‌کنندگان مواد غذایی کدام هستند؟

توزیع‌کنندگان مواد غذایی در 4 دسته قرار می‌گیرند که عبارتند از:

توزیع‌کنندگان مختص خرید نقدی و حضوری

این دسته از توزیع‌کنندگان، انباری را در جهت توزیع کالاهای خود قرار می‌دهند و کالاها را به جایی حمل نمی‌کنند. خریداران با حضور در این انبارها، کالاهای خود را خریداری می‌کنند.

پخش‌کنندگان مجدد

این پخش‌کنندگان محصولات خود را به طور مستقیم نمی‌فروشند. آنها این محصولات را به طور مستقیم از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند و به پخش‌کنندگان فرعی می‌فروشند. معمولاً بار آنها زیاد نیست و به رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های متفرقه تعلق می‌گیرد.

توزیع‌کنندگان تخصصی

این توزیع‌کنندگان معمولاً محصولات خاصی را جابه‌جا می‌کنند. معمولاً آن‌ها ابزار پیشرفته‌ای برای توزیع و پخش محصولات خود دارند. پخش غذاهای حلال در کشورهای مختلف، می‌تواند مثالی خوب در این زمینه باشد.

توزیع‌کنندگان کلان

این توزیع‌کنندگان، عمومی‌ترین راه را در توزیع و پخش مواد غذایی انتخاب کرده‌اند. آن‌ها با هزاران کالا و محصول سروکار دارند و به همین نسبت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رستوران‌های بزرگ مرتبط هستند. معمولاً این توزیع‌کنندگان تخفیفات و یا مزایای خاصی را برای خریدهای تعداد بالا در نظر می‌گیرند.

چرا مواد غذایی در مسافت‌های زیاد حمل می‌شود؟

مواد غذایی بسیار متنوعی در سراسر جهان تولید می‌شود که امکان پرورش و تولید برخی از آنها در مناطق خاصی امکان‌پذیر است. به همین دلیل کالاها و مواد غذایی به نقاط مختلف، صادر می‌شوند. مهم‌ترین دلیل حمل مواد غذایی عبارت است از:

  • تأمین مناطقی که تراکم جمعیتی بالایی دارند
  • ایجاد تنوع غذایی در فصول متفاوت
  • اجازه‌دادن به مناطق برای تمرکز روی تولید محصولات مهم
پخش مواد غذایی چیست؟ انواع پخش، راهکارها و چالش‌ها

چالش‌های پخش مواد غذایی

      توزیع مواد غذایی بخصوص مواد غذایی فاسدشدنی، بسیار پرسود و درعین‌حال پرریسک است. در ادامه برخی از چالش‌های توزیع و پخش مواد غذایی را باهم بررسی می‌کنیم:

۱. کمبود زیرساخت

یکی از چالش‌های مهم در توزیع کارآمد مواد غذایی، فقدان زیرساخت‌های مناسب از جمله امکانات حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی است. مواد غذایی بدون انبارهای مناسب و حمل‌ونقل اصولی حتماً از بین خواهند رفت.

۲. سیستم‌های حمل‌ونقل ضعیف

سیستم‌های حمل‌ونقل نامناسب می‌تواند مانع از تحویل به‌موقع و ایمن محصولات غذایی شود. بروز حوادث جاده‌ای، ماشین‌آلات نامناسب و عبور و مرور از جاده‌های پرترافیک عواملی هستند که کیفیت محصولات غذایی را کاهش خواهند داد.

۳. کنترل دما

حفظ دمای مناسب در طول حمل‌ونقل مواد غذایی برای حفظ تازگی و جلوگیری از فساد بسیار مهم است. بااین‌حال، وسایل حمل‌ونقل مواد غذایی که به یخچال‌ها و دمای مناسب مجهز نیستند، سبب افزایش ضایعات می‌شوند.

۴. امنیت غذایی

در شهرهای پرجمعیت مانند تهران یا اصفهان، تضمین امنیت غذایی برای همه بسیار دشوار است. دسترسی به غذایی با قیمت منصفانه و باکیفیت محدود است و باعث ایجاد نابرابری و ناامنی غذایی در میان جمعیت‌های آسیب‌پذیر شود.

پخش مواد غذایی

۵. ناکارآمدی زنجیره تأمین

یکی دیگر از مشکلات پخش مواد غذایی ناکارآمدی زنجیره تأمین است. زنجیره‌های تأمین پیچیده شامل چندین ذی‌نفع از جمله تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان است. این پیچیدگی می‌تواند منجر به ناکارآمدی، تأخیر و افزایش هزینه‌ها شود. موضوعاتی مثل عدم هماهنگی، پیش‌بینی نادرست تقاضا و مدیریت ناکارآمد موجودی به این چالش‌ها کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

در صنعت توزیع و پخش مواد غذایی به‌کارگیری نرم افزار حسابداری مناسب بسیار تأثیرگذار است. شرکت سپیدار با نرم افزار فروش و پخش مویرگی می‌تواند شما را در این مسیر یاری کند. برای دریافت دموی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 81022222 تماس بگیرید.      

سئوالات متداول

درآمد شرکت‌های پخش مواد غذایی چقدر است؟

به طور مشخص فعالیت در زمینه توزیع و پخش مواد غذایی دارای درآمدهای بالا است و بازگشت سرمایه خوبی دارد. نکاتی هم در این زمینه گفته شده که در مقاله بیشتر توضیح داده شده است.

پخش مواد غذایی چه اهمیتی دارد؟

توزیع و پخش مواد غذایی یک حلقه ارتباطی بسیار حیاتی بین تولیدکننده و عرضه‌کنندگان است. تولیدکنندگان باید به نحوی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ارتباط باشند تا قبل از خراب‌شدن محصولاتشان، آن‌ها را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.