مالیات طلا

میزان مالیات طلا، انواع و نحوه محاسبه آن


به‌تازگی با درج کد ملی خریداران طلا در سامانه مودیان، خرید طلا به یک دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است. اگر شما هم در مورد مالیات طلا سؤال دارید باید بگوییم قوانین جدید شامل اکثریت خریداران طلا نخواهد شد. اما سؤال این است که محاسبه مالیات طلافروشان به چه صورت است؟

در واقع طلافروشان با توجه به سود فعالیتشان، مشمول مالیات خواهند شد:

  • بین 0 تا 200 میلیون با 15 درصد نرخ مالیات
  • مازاد بر 200 تا 400 میلیون تومان با  نرخ 20 درصد
  • بالاتر از 400 میلیون تومان با نرخ 25 درصد (مانند سایر اصناف که فعالیت اقتصادی دارند)

مالیات طلا چیست؟

مالیات طلا، مالیاتی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و در زمان فروش طلا از خریداران دریافت می‌شود. این مالیات در زمان مشخص توسط فروشندگان طلا به سازمان مالیاتی داده خواهد شد. البته منظور از این مالیات، همان مالیات بر ارزش‌افزوده است.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

میزان مالیات طلا، انواع و نحوه محاسبه آنمحاسبه مالیات بر ارزش افزوده

میزان مالیات طلا، انواع و نحوه محاسبه آنارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

میزان مالیات طلا، انواع و نحوه محاسبه آنفایل خرید و فروش فصلی

میزان مالیات طلا، انواع و نحوه محاسبه آندیسکت بیمه و مالیات

میزان مالیات طلا، انواع و نحوه محاسبه آنتحریر دفاتر قانونی

انواع مالیات طلا

مالیات طلا در سه دسته قرار می‌گیرد که افراد مشمول باید آن را در موعد مقرر پرداخت کنند:

  1. مالیات بر عایدی طلا نرخ 0 تا 40 درصد
  2. مالیات بر ارزش‌افزوده طلا 9 درصد
  3. مالیات عملکرد طلافروش 15 الی 25 درصد
مالیات طلا

مالیات بر ارزش‌افزوده طلا

به‌طورکلی مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیاتی غیرمستقیم است و طی فرایند تولید با افزایش ارزش کالا و خدمات از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود؛ بنابراین این مالیات از خریدار طلا دریافت می‌شود و توسط فروشنده به سازمان مالیاتی پرداخت می‌شود. به‌موجب قانون اصلاحیه ارزش‌افزوده مصوب سال 1400 اصل طلا از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شده است و صرفاً مالیات ارزش افزوده بر اجرت و سود فعالیت طلافروشان در حوزه طلا وضع شده است.     

 نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده طلا

میزان مالیات طلا 9درصد بود که در ابتدا به تمامی عوامل مثلاً اصل طلا و غیره تعلق می‌گرفت. اما بعدها این قانون اصلاح شد و اصل طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای از مالیات معاف شد. بنابراین اکنون اجرت کار و سود فروشنده مشمول مالیات است.

مالیات بر ارزش‌افزوده طلا چگونه پرداخت می‌شود؟

این مالیات می‌بایست از طریق سامانه مالیات بر ارزش‌افزوده www.evat.ir  پرداخت شود. این سایت از زیر مجموعه‌های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir است.

معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده طلا

همان‌طور که در بالا گفتیم، اصل طلا از مالیات معاف است و تنها اجرت و سود فروشنده مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده است. البته طلافروشان باید در سامانه‌ای که سازمان مالیاتی مشخص کرده اطلاعات تمامی قراردادهای خود را ثبت کنند.

مالیات طلا

مالیات بر ارزش‌افزوده طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر قیمت طلای خریداری شده را 100 هزار تومان و میزان اجرت را هم 10 هزار تومان درنظر بگیریم، طبق قانون 7درصد سود (7.700) هم به آن تعلق خواهد گرفت. در گذشته مالیات به کل مبلغ  117.700 تعلق داشت اما با اصلاح قانون، تنها باید 9 درصد اجرت و سود معامله پرداخت شود. یعنی از مبلغ 17.700 تومان باید 1.593 تومان به عنوان مالیات پرداخت شود.

مالیات بر عایدی سرمایه طلا

طرح مالیات بر عایدی سرمایه دربرگیرنده این مطلب است که از این به بعد خریدوفروش ملک، خودرو، طلا و انواع ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است. در واقع این مالیات بر مابه‌التفاوت خریدوفروش اشاره دارد و شامل موارد مصرفی نمی‌شود. در ضمن این مالیات شامل دو بخش است: مالیات بر معاملات مکرر و مالیات عایدی معاملات مکرر. یعنی اگر خریدوفروش در بازه زمانی کوتاه بیش از حد نیاز مصرفی صورت گیرد فرد باید نسبت به ما به‌ازای حاصل شده از خریدوفروش مالیات بپردازد.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه طلا

نرخ مالیات بر عایدی طلا به‌صورت پلکانی معکوس اعمال می‌شود. به‌طورکلی نرخ این مالیات صفر تا ۴۰ درصد است که بسته به حجم و مدت‌زمان نگهداری سرمایه تعیین خواهد شد.

  • نگهداری طلا و ارز کمتر از یک سال مشمول ۳۰ درصد مالیات
  • نگهداری طلا بین ۱ تا ۲ سال مشمول ۲۰ درصد مالیات
  • نگهداری طلا بیش از دو سال ۱۰ درصد مالیات

معافیت مالیات بر عایدی سرمایه طلا

معافیتی که برای مالیات بر عایدی طلا در نظر گرفته شده است، بستگی به وزن آن دارد. اندوخته طلا تا میزان ۱۵۰ گرم از پرداخت مالیات بر عایدی طلا معاف است. ازآنجایی‌که گروه هدف این مالیات دلالان هستند لذا ۹۹ درصد مردم از پرداخت مالیات معاف هستند. فاکتور خرید، ملاک تعیین میزان مالیات است.

مالیات طلا

مالیات بر عملکرد طلافروشان

مالیات بر عملکرد طلافروشان یک نوع مالیات مستقیم است که نسبت به سود طلافروشان پس از کسر هزینه‌ها اعمال می‌شود. این مالیات را فروشنده می‌پردازد.

نرخ مالیات بر عملکرد طلافروشان

به‌طورکلی پس از کسر هزینه از درآمد طلافروشان سود خالص مشمول مالیات می‌شود. نرخ مالیات پلکانی افزایش می‌یابد به‌نحوی‌که ابتدا معافیت پایه کسر خواهد شد. سپس اگر سود اکتسابی تا ۵۰ میلیون تومان باشد نرخ ۱۵ درصد، اگر مابین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد نرخ ۲۰ درصد و برای مبالغ بالاتر نرخ ۱۰۰ درصد اعمال می‌شود.

معافیت مالیات بر عملکرد طلافروشان

طبق مصوبات ۱۴۰۲، درصورتی‌که درآمد خالص طلافروشان تا سقف مبلغ ۲۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومان باشد از پرداخت مالیات بر عملکرد معاف خواهند بود.

تکلیف جدید طلافروشان

تکلیفی که از اول دی‌ماه به طلافروشان اعلام شده، چیست؟ طبق جز ۴ بند ب ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۴۰۰، طلافروشان موظف هستند از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۲ صورت‌حساب‌های خریدوفروش طلا و جواهرات خود را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنند. این قانون هیچ پایه مالیاتی جدیدی نیست و به‌هیچ‌عنوان الزامی وجود ندارد که مصرف‌کننده نهایی بابت خرید کالا و یا خدمات، کد ملی را به فروشنده ارائه کند، بلکه این قانون صرفاً بستری برای محاسبه سیستمی است.

جدول مقایسه انواع مالیات طلا

میزان مالیات طلا، انواع و نحوه محاسبه آن

مزایا و معایب اخذ مالیات طلا

اخذ مالیات در این زمینه، سبب شفاف‌سازی در نظام مالیاتی می‌شود. این شفافیت از پول‌شویی جلوگیری می‌کند. اما درعین‌حال تورم بسیار بالایی که در اقتصاد ایران وجود دارد، سبب می‌شود تا دلالان و سرمایه‌گذاران مالیات بیشتری را پرداخت کنند و این از عدالت اقتصادی به‌دور است.

مالیات طلا

شما در این قسمت با مالیات طلا آشنا شدید. اما اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تری در مورد مالیات هستید، می‌توانید به صفحه آموزش مالیات وبلاگ سپیدار مراجعه کنید و از مطالب آن استفاده کنید. همچنین با استفاده از نرم افزار سپیدار براحتی مالیات هر چیزی را حساب کنید و هیچ دغدغه ای بابت محاسبات آن نداشته باشید.

سؤالات متداول

مالیات بر ارزش‌افزوده طلا چیست؟

به‌طورکلی مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیاتی غیرمستقیم است و طی فرایند تولید با افزایش ارزش کالا و خدمات از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود؛ بنابراین این مالیات از خریدار طلا دریافت می‌شود و توسط فروشنده به سازمان مالیاتی پرداخت می‌شود.

معافیت مالیات بر عایدی سرمایه طلا چقدر است؟

معافیتی که برای مالیات بر عایدی طلا در نظر گرفته شده است، بستگی به وزن آن دارد. اندوخته طلا تا میزان ۱۵۰ گرم از پرداخت مالیات بر عایدی طلا معاف است. ازآنجایی‌که گروه هدف این مالیات دلالان هستند لذا ۹۹ درصد مردم از پرداخت مالیات معاف هستند. فاکتور خرید، ملاک تعیین میزان مالیات است.