محاسبه مالیات طلا

مالیات طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا


آیا می‌دانید چرا قیمت نهایی طلا با آنچه انتظار دارید، تفاوت دارد؟ پاسخ این سؤال در نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا نهفته است. اطلاع از نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا برای هر خریداری ضروری است؛ این دو عامل می‌توانند به‌طور‌چشمگیری روی قیمت نهایی طلا تاثیر بگذارند. اگر می‌خواهید با آگاهی بیشتری به خرید طلا بپردازید و از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید، ما در این مقاله، به بررسی نحوه محاسبه مالیات و اجرت ساخت طلا می‌پردازیم.

مالیات طلا چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات غیرمستقیم به شمار می‌رود که طی فرایند تولید و با افزایش ارزش کالا و خدمات، از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود. براساس همین تعریف، مالیات خرید طلا، مالیاتی است که باتوجه‌به نرخ قانونی از خریداران طلا اخذ و توسط فروشنده به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. اگر می‌خواهید با مالیات‌های غیرمستقیم نیز آشنا شوید، مطالعه مقاله «قانون مالیاتهای مستقیم» در مجله سپیدار سیستم شما را با این گروه آشنا می‌کند.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا

قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا چیست؟

 براساس ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات طلا شامل قوانین زیر می‌شود:

  • اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته‌‌شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض می‌باشد.
  • اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ نه درصد (۹%) می‌باشد.
  • پس از راه‌اندازی سامانه مودیان، عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند.
  • درج ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورت‌حساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمه‌ای معادل نه ‌درصد (۹%) ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیر قابل بخشودگی می‌باشد. این جریمه علاوه‌بر جریمه مذکور در بند «ب» ماده ‌(۳۶) این قانون است.
  • کلیه واحدهای فعال در زنجیره عرضه کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند حداکثر تا دو ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون از پایانه فروشگاهی مورد‌تایید سازمان استفاده کنند، در غیر این صورت اتحادیه‌های ذی‌ربط و اتاق اصناف ایران موظفند پروانه فعالیت واحدهای موضوع این بند در کل زنجیره مربوط را که بدون استفاده از پایانه فروشگاهی اقدام به فروش کالا یا خدمت می‌کنند، باطل نمایند. نیروی انتظامی موظف است از ادامه فعالیت واحدهای فاقد پروانه جلوگیری کند.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

مالیات طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلامحاسبه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلاارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

مالیات طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلافایل خرید و فروش فصلی

مالیات طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلادیسکت بیمه و مالیات

مالیات طلا چیست؟ نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلاتحریر دفاتر قانونی

به بیان ساده، اصل طلا، جواهر و پلاتینی که در ساخت مصنوعات استفاده می‌شود، از پرداخت مالیات و عوارض معاف و اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده برای کالاهای ذکرشده مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد هستند. پس از راه‌اندازی سامانه مودیان، همه فروشندگان باید کلیه خرید و فروش‌های خود را در این سامانه ثبت کنند؛ در صورت‌حساب الکترونیکی باید ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده به تفکیک درج شود.

در صورت ثبت نکردن همه یا بخشی از معاملات در سامانه، جریمه‌ای معادل ۹ درصد ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین اعمال می‌شود که بخشودگی ندارد. همه واحدهای فعال در زنجیره عرضه کالا و خدمات باید حداکثر دو ماه پس از اجرایی شدن قانون از پایانه فروشگاهی مورد‌تایید سازمان استفاده کنند؛ در غیر این صورت، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف موظف به ابطال پروانه فعالیت این واحدها هستند.

برای برقراری ارتباط آسان و سریع با سامانه مودیان، استفاده از نرم افزار واسط سامانه مودیان سپیدار سیستم، راه‌حلی هوشمندانه است. در این نرم‌افزار، همه ملزومات حسابداری شما برای اتصال به سامانه مودیان آماده شده است.

محاسبه میزان مالیات طلا در سال ۱۴۰۳

قانون جدید مالیات طلا در سال ۱۴۰۳ چیست؟

در سال ۱۴۰۳ قانون جدید مالیات طلا، به‌شرح زیر است:

  • به موجب بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۰۱/‌۰۱/‌۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد افزایش می‌یابد.
  • این افزایش صرفاً ناظر به نرخ عمومی موضوع ماده (۷) بوده و به نرخ‌های خاص (طلا و جواهر و پلاتین) موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده سرایت نمی‌یابد. در نتیجه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشندگان طلا، جواهر و پلاتین بدون تغییر باقی مانده و همچون گذشته ۹ درصد است.
  • دریافت هرگونه وجهی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده مازاد بر ۹ درصدِ اجرت، حق‌العمل و سود، مغایر قانون و موجب تعلق جریمه‌های قانونی خواهد شد. شایسته است اتاق‌های اصناف تابعه، موضوع را با قید فوریت به واحدهای صنفی زیرمجموعه اطلاع‌رسانی کنند.

به بیان ساده‌تر، براساس این قانون، نرخ مالیات طلا در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشندگان طلا، جواهر و پلاتین بدون تغییر و همچنان ۹ درصد باقی می‌ماند. دریافت هرگونه وجه اضافی به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده، غیرقانونی است و باعث جریمه می‌شود.

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و علاوه‌بر محاسبه دقیق سود، می‌خواهید همه امور مالی‌تان را دقیق حسابرسی کنید، سیستم حسابداری نرم افزار سپیدار انتخابی هوشمندانه است؛ این نرم‌افزار، به مدیریت ساده و کاربردی همه امور مالی به شما کمک می‌کند.

اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت ساخت طلا، قیمت کار هنری است که سازنده طلا برای ساخت و پردازش طلا صرف کرده است؛ این ارزش، به قیمت یک گرم طلای خام اضافه و توسط طلافروش از خریدار دریافت می‌شود. اجرت ساخت طلا، براساس میزان دقت و ظرافت کار، نوع ساخت (دست‌ساز یا ماشین‌ساز)، وجود سنگ‌های زینتی و برند بودن، برای هر قطعه طلا متفاوت است.

برای مثال یک قطعه دست‌ساز برند، ۱۵ درصد اجرت دارد؛ درحالی‌که ۷ درصد اجرت قطعه طلای دیگری با سبک ساخت متفاوت است. هنگام خرید طلاهایی با اجرت ساخت بیشتر، باید به افزایش قیمت نهایی طلا توجه کنید. باتوجه‌به اینکه، مالیات بر دارایی به طلا تعلق نمی‌گیرد، خرید طلاهایی با اجرت ساخت پایین، یک راه عالی برای سرمایه‌گذای محسوب می‌شود. 

نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا چگونه است؟

برای تعیین قیمت نهایی طلا و مالیات آن، پس از مشخص شدن اجرت ساخت توسط فروشنده، از فرمولی خاص شامل چند بخش زیر استفاده می‌شود:

  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، که به میزان ۹ درصد از مجموع اجرت و سود فروشنده به قیمت اضافه می‌شود.
  • سود فروشنده که به میزان ۷ درصد از قیمت طلا به این قیمت اضافه می‌شود.
  • محاسبه قیمت اولیه وزن طلا با مقدار وزن طلا ضرب در اجرت ساخت و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار.

درنهایت با ترکیب این بخش‌ها در فرمول زیر، قیمت نهایی طلا محاسبه می‌شود:

قیمت نهایی طلا = ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

برای درک بهتر این فرمول تصور کنید قصد خرید یک قطعه طلا ۵ گرمی با اجرت ساخت ۱۰۰،۰۰۰ تومان و قیمت طلای ۱۸ عیار ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان را دارید.

۱. در ابتدا باید مقدار اولیه را با افزودن اجرت به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار و ضرب آن در وزن طلا، محاسبه کنید:

۵ گرم × (۱۰۰،۰۰۰ تومان اجرت +۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار) = ۱۵،۵۰۰،۰۰۰ تومان

۲. حال باید از این مبلغ، ۷ درصد را به‌عنوان سود فروشنده محاسبه کنید:

محاسبه ۷% سود طلافروش: ۷%  × ۱۵،۵۰۰،۰۰۰ تومان = ۱،۰۸۵،۰۰۰ تومان سود فروشنده

۳.  حال باید باتوجه‌به قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده را فقط برای اجرت و سود، محاسبه کنیم.

(۱۰۰،۰۰۰ تومان اجرت ساخت + ۱،۰۸۵،۰۰۰ تومان سود فروشنده ) ×  ۹% = ۱۰۶،۶۵۰ تومان مالیات

۴. حالا برای به‌دست آوردن قیمت پرداختی نهایی باید براساس فرمول بالا، اعداد به‌دست آمده را با هم جمع کنید:

۱۰۶،۶۵۰ تومان مالیات + ۱،۰۸۵،۰۰۰ تومان سود فروشنده + ۱۵،۵۰۰،۰۰۰ تومان مقدار اولیه طلا = ۱۶،۶۹۱،۶۵۰ قیمت نهایی طلا

درنهایت شما باید برای خرید یک قطعه طلا ۵ گرمی با اجرت ساخت ۱۰۰،۰۰۰ تومان و قیمت طلای ۱۸ عیار ۳،۰۰۰،۰۰۰ به نرخ روز، مبلغ ۱۶،۶۹۱،۶۵۰ تومان به فروشنده پرداخت کنید.

محاسبه اجرت و مالیات طلا

آشنایی با نحوه محاسبه ارزش افزوده طلا؛ راز خرید آگاهانه!

درک نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا اهمیت بسیاری دارد؛ این عوامل به‌طور مستقیم بر قیمت نهایی طلا تأثیر می‌گذارند. اجرت ساخت، قیمت کار هنری سازنده برای ساخت و پردازش طلا است و به قیمت هر گرم طلای خام اضافه می‌شود. همچنین، ازآنجایی‌که فروشندگان طلا و جواهرات جزو مشمولین ارزش افزوده محسوب می‌شوند، سود فروشنده (۷ درصد از قیمت طلا) و مالیات بر ارزش افزوده (۹ درصد از مجموع اجرت و سود فروشنده) نیز به قیمت نهایی افزوده می‌شوند. با ترکیب این بخش‌ها، می‌توانید قیمت نهایی طلا را محاسبه کنید. اهمیت آگاهی از این فرآیند برای تجربه خریدی آگاهانه شما خریداران مهم است.

سوالات متداول:

۱. آیا برای خرید طلا، ارائه کد ملی به فروشنده طلافروشی لازم است؟

خیر، برای خرید طلا ضرورتی به ارائه کد ملی نیست.

۲. آیا مالیات، اجرت و سود فروشنده به طلای آب‌شده نیز تعلق می‌گیرد؟ 

خیر، طلای آب شده فاقد مالیات، اجرت و سود فروشنده است.

۳. آیا مالیات به سکه‌های طلا نیز تعلق می‌گیرد؟

بله، اگر بیشتر از ۱۵ سکه بخرید، برای هرکدام ۹۶۰ تومان و اگر ۱۵ تا ۲۵ سکه بخرید، برای هریک باید ۱ میلیون و ۲۸۰ تومان مالیات بپردازید.