بررسی تنظیم و تحریر لایحه مالیاتی در مجله سپیدار سیستم

لایحه مالیاتی چیست و چگونه تنظیم می شود؟


سازمان امور مالیاتی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرجع مالیاتی در کشور، مالیات کسب‌و‌کارهای حقیقی و حقوقی را مشخص می‌کند. براساس مالیات تعیین‌شده توسط سازمان مالیاتی، کسب‌و‌کارها موظف‌اند مالیات را در زمان مقرر پرداخت کنند تا متوجه ضررهای مالیاتی نشوند. در برخی مواقع صاحبان کسب‌وکارهای حقیقی یا حقوقی نسبت به مبلغ مالیات اعتراض دارند. در چنین شرایطی مشمولان مالیاتی می‌توانند اعتراضشان را نسبت به مالیات از طریق روش قانونی و تصویب‌شده به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. در این مقاله از مجله سپیدار سیستم قصد داریم در مورد نحوه تنظیم و نگارش لایحه مالیاتی صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه نگارش لایحه دفاعیه مالیاتی مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

لایحه دفاع مالیاتی؛ روشی قانونی برای اعتراض به مبلغ مالیاتی

اگر فکر می‌کنید کارشناسان و ممیزان مالیاتی در محاسبه عملکرد مالیاتی دچار اشتباه شده‌اند، باید از لایحه دفاع مالیاتی استفاده کنید. لایحه دفاع مالیاتی به سندی گفته می‌شود که مشمولان مالیاتی برای دفاع از خود برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند.

مشمولان مالیاتی می‌توانند مدارک خود را به همراه تنظیم و نگارش دقیق لایحه مالیاتی برای بررسی نزد کارشناسان سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. توجه داشته باشید ارسال اظهارنامه مالیاتی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اظهارنامه مالیاتی می‌توانید مقاله «اظهارنامه مالیاتی چیست» را در مجله سپیدار سیستم مطالعه کنید.

نگارش لایحه مالیاتی؛ روشی قانونی برای اعتراض به مبلغ مالیات

زمان اعتراض به لایحه مالیاتی؛45 روز پس از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات

مودیانی که به مبلغ مالیاتی تعیین‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی اعتراض دارند، تا 45 روز بعد از تاریخ ابلاغ برگ مالیات می‌توانند نسبت به مبلغ مالیات مقررشده اعتراض کنند. لایحه مالیاتی مودیان باید به‌درستی نگارش شده باشد و همراه با مدارک کامل برای سازمان امور مالیاتی ارسال شود. علاوه‌بر تنظیم دقیق لایحه دفاعیه مالیاتی، ترازنامه مالیاتی نیز باید براساس صورت‌های مالی مستند نگارش شود تا مشکلی در روند بررسی مالیاتی رخ ندهد.

لایحه مالیاتی چیست و چگونه تنظیم می شود؟

ویژگی‌های لایحه دفاع مالیاتی؛ استفاده از کلمات حقوقی صحیح و درست

لایحه مالیاتی خوب و عالی باید ویژگی‌های حقوقی داشته باشد که موردتوجه ممیزان و کارشناسان مالیاتی قرار بگیرد. در این قسمت چند ویژگی مهم لایحه مالیاتی را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده از واژگان حقوقی: برای نگارش لایحه مالیاتی باید به نوع نگارش توجه ویژه‌ای کرد. استفاده از واژه‌های مالیاتی درست و دقیق که بار حقوقی درستی دارند، باید در اولویت قرار بگیرند.
  • کوتاه و مفید: لایحه دفاعیه مالیاتی باید کوتاه و مفید تحریر شود. دفاعیه مالیاتی که طولانی و پیچیده باشد، مورد مطالعه کارشناسان مالیاتی قرار نمی‌گیرد.
  • استفاده از کلمات درست و مودبانه: در تنظیم و نگارش لایحه مالیاتی باید از ادبیات رسمی و مودبانه‌ای استفاده کرد و توجه کنید که هیچ کلمه توهین‌آمیزی در لایحه وجود نداشته باشد.
  • پیوست دقیق: کلیه اسناد و مدارک باید در پیوست لایحه دفاعی قرار داشته باشد.

با رعایت مواردی که در این بخش عنوان کردیم، لایحه دفاعیه مالیاتی کسب‌وکارتان هرچه زودتر مورد بررسی کارشناسان مالیاتی قرار خواهد گرفت. پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه دقیق مبالغ مالیاتی از نرم‌افزار حسابداری استفاده کنید. با خرید نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم می‌توانید کلیه مبالغ مالیاتی را به‌صورت دقیق و هوشمندانه محاسبه کنید. 

در نگارش لایحه مالیاتی باید از کلمات و واژگان حقوقی استفاده کرد

تسلط کافی بر امور مالیاتی؛ مهم‌ترین نکته برای نگارش لایحه مالیاتی

کارشناسان مالی در آموزش لایحه نویسی مالیاتی عنوان می‌کنند که در تنظیم لایحه باید به‌درستی به کلیه قوانین و مقررات مالیاتی اشاره کرد. نحوه رسیدگی سازمان امور مالیاتی براساس قوانین و مقررات مالیاتی خواهد بود و کارشناسان مالی و حسابداری باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. همچنین فردی که لایحه دفاعیه را تنظیم و نگارش می‌کند، باید از کلیه قوانین مالیاتی آگاهی داشته باشد.

اشتباه در قوانین مالیاتی موجب نگارش غلط لایحه دفاعیه شده و به‌این‌ترتیب پرونده مالیاتی از سمت کارشناسان مالیاتی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. توجه داشته باشید برای استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی یا شناسه ملی می‌توانید از طریق سامانه my.tax.gov.ir اقدام کنید. درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کلیه سوابق مالیاتی را به مشمولان ارائه می‌دهد.

آگاهی کامل بر قوانین مالیاتی؛ نکته‌ای ضروری و مهم برای تنطیم و نگارش لایحه دفاعیه مالیات

دفاعیه لایحه مالیاتی شخص حقیقی با حقوقی متفاوت است؟

در دفاع لایحه مالیاتی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به‌صورت قانونی به مبلغ مالیات تعیین‌شده اعتراض کنند. در لایحه دفاع مالیاتی، تفاوتی بین دفاع اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد؛ اما کارشناسان مالی توصیه می‌کنند برای تنظیم، نگارش و تحویل دفاعیه مالیاتی از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید تا دفاعیه مالیاتی شما موفق شود. توجه داشته باشید برای کلیه مالیات‌ها می‌توان لایحه دفاعیه مالیاتی تنظیم کرد. به‌‌عنوان نمونه برای مالیات حقوق یا مالیات بر ارزش افزوده می‌توانید به روش قانونی اعتراضتان را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنید.

ارسال دفاعیه مالیاتی کتبی و مستند؛ بهترین لایحه دفاع مالیاتی

در این مقاله از مجله سپیدار سیستم در رابطه با لایحه مالیاتی صحبت کردیم و اشاره‌ای به روش تنظیم و نگارش دقیق لایحه دفاعیه مالیاتی داشتیم. درحالت‌کلی برای اعتراض قانونی به مبلغ تعیین‌شده مالیاتی، باید کلیه مدارک و مستندات را به‌صورت کتبی برای کارشناسان مالیاتی ارسال کنید. برخی از افراد با مراجعه حضوری و ارائه گزارش‌های شفاهی سعی در دفاع دارند که این روش کاملا اشتباه است. برخی مشاوران مالیاتی پیشنهاد می‌کنند که حتما تایپ‌شده و در یک صفحه لایحه مالیاتی خود را ارائه کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود پس از معرفی یک‌پاراگرافه کسب‌وکار، تیتروار مسائل را براساس اهمیت و به‌شکل خلاصه ارائه کنید. تمامی موارد اعتراض به شکل خلاصه و تفکیک‌شده ارائه شود.

توصیه می‌کنیم برای مطالعه مقالات مالیاتی و آگاهی به قوانین پیچیده و گسترده مالیاتی حتما به قسمت مقالات مجله سپیدار سیستم مراجعه کنید. شرکت سپیدار سیستم با عرضه انواع نرم‌افزارهای مالی و حسابداری به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ایرانی کمک می‌کند تا امور مالی و مالیاتی خود را با بالاترین دقت و بدون خطاهای انسانی انجام دهند. برای مشاهده کلیه خدمات سپیدار سیستم به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.