آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویری

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویری


سامانه مودیان با هدف تسهیل در انجام تکالیف مالیاتی و ارائه خدمات الکترونیکی به اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات، فرصتی نوین برای مدیریت بهینه امور مالیاتی ایجاد کرده است.

از طریق ورود به این سامانه، مودیان می‌توانند به‌راحتی صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را ارسال نمایند، به پایانه‌های فروشگاهی خود دسترسی پیدا کرده و وضعیت پرونده مالیاتی خود را بررسی کنند.

در این مقاله‌ی راهنما به شما نشان خواهیم داد چگونه به‌سادگی در سامانه مودیان وارد شوید و ثبت‌نام کنید. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

آموزش تصویری سامانه مودیان

با‌توجه‌به این‌که بسیاری از افراد مشمول قانون مالیات با نحوه ثبت نام در سامانه مودیان و استفاده از نرم افزار ارتباط با سامانه مودیان آشنایی ندارند، در این دو پادکست، سپیدار سیستم به معرفی و بررسی دقیق فرآیند ثبت نام و ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان می‌پردازد.

زمان ثبت نام و شرایط مربوط به این فرآیند، به همراه شناسایی افراد و کسب‌وکارهایی که باید در این سامانه ثبت نام کنند، به تفصیل توضیح داده شده است.

برای مودیان مالیاتی و حسابداران واحدهای اقتصادی، این آموزش یک منبع ارزشمند است. پادکستی با حضور آقای دوستدار پیرامون پرسش و پاسخ‌های مالیاتی تهیه شده که امکان دسترسی سریع به این فایل‌های صوتی در زیر برای شما فراهم شده است:

پرسش‌وپاسخ مالیاتی | بخش اول

پرسش‌وپاسخ مالیاتی | بخش دوم

مراحل ثبت نام سامانه مودیان چیست؟ ۴ پیش‌ نیاز اصلی تا تکمیل ثبت‌نام

ثبت نام سامانه مودیان کار دشواری نیست و با انجام چند مرحله ساده، مودیان می‌توانند نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

در ادامه مراحل ثبت نام در این سامانه را توضیح خواهیم داد، ولی پیش از آن پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با سامانه مودیان و قوانین مربوط به آن، مقاله «سامانه مودیان چیست؟» را در سایت سپیدار سیستم مطالعه کنید.

به‌طورکلی، ثبت نام در سامانه مودیان ۴ پیش‌نیاز دارد:

  1. مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی
  2. مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی
  3. مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان
  4. مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی
  5. مرحله پنجم و آخر: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

پس از انجام این مراحل، ثبت نام شما در سامانه مودیان تکمیل خواهد شد. استفاده از امکانات و خدمات این سامانه، امکان مدیریت بهتر و دقیق‌تر امور مالیاتی را فراهم می‌آورد.

به خاطر داشته باشید که در صورت بروز هرگونه سوال یا ابهام، کارشناسان سپیدار سیستم آماده ارائه راهنمایی و پشتیبانی به شما هستند.

همه این مراحل با هدف سهولت دسترسی شما به خدمات مالیاتی طراحی شده‌اند. در ادامه هر‌کدام از این مراحل را بررسی خواهیم کرد. 

مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی

برخلاف بسیاری از سامانه‌ها، برای ثبت نام در سامانه مودیان فقط به کد ملی و احراز هویت نیاز ندارید؛ بلکه باید از قبل ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کرده باشید.

بعد از ثبت نام در نظام مالیاتی، امکان مشاهده و دسترسی به کارپوشه سامانه مودیان فراهم می‌شود.

برای ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir وارد شوید و از سربرگ دریافت اطلاعات کاربری ثبت نام در نظام مالیاتی را تکمیل کنید.

درصورتی‌که مشمول ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت نام در سامانه مودیان انجام دهید. این موارد مانند ارسال لیست بیمه جزو تکالیف قانونی صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شوند.

کارفرمایان برای رد کردن بیمه کارکنان خود می‌توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اقدام کنند.

ثبت نام در سامانه مودیان، کلید دسترسی به خدمات مالیاتی و بیمه

مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی

یکی دیگر از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ثبت نام سامانه مودیان، دریافت گواهی امضای الکترونیکی است. برای این کار ابتدا باید وارد سایت gica.ir شوید و روی گزینه «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک کنید.

بعد از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود. بعد از دریافت کد رهگیری باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن حاوی امضای الکترونیک را از آن‌ها دریافت کنید.

البته با استفاده از اپلیکیشن تولید فایل CSR سپیدار سیستم نیز می‌توانید در کمتر از ۱ دقیقه امضای الکترونیک را تهیه کنید.

یکی از مزیت‌هایی که مودیان مالیاتی بعد از ثبت نام در سامانه مودیان می‌توانند از آن بهره ببرند، امکان مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی است.

بعد از تکمیل ثبت نام با ورود به نشانی my.tax.gov.ir می‌توان نسبت به ثبت درخواست «استعلام بدهی مالیاتی» و مشاهده همه سوابق مالیاتی اقدام کرد.

همچنین می‌توانید برای اطلاع بیشتر می‌توانید مقاله دریافت گواهی امضای الکترونیک را مطالعه کنید.

مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان

شناسه یکتای مالیاتی یک کد ۶ رقمی منحصربه‌فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. هر صورتحساب الکترونیکی پس از صدور باید شماره منحصربه‌فرد مالیاتی داشته باشد و بخشی از ارقام آن را شناسه یکتای مالیاتی تشکیل می‌دهد.

برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی باید کلید عمومی (Public Key) را که بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیک دریافت کرده‌اید، در قسمت مربوط به «شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی» در کارپوشه سامانه مودیان وارد کنید.

بعد از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، با در دست داشتن این کد به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سامانه مودیان را دریافت کنید. 

مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

آخرین پیش‌نیاز برای ثبت نام سامانه مودیان، دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات است. شناسه عمومی کالا و خدمات در واقع یک کد منحصربه‌فرد بوده که به گروه خاصی از کالا یا خدمات تعلق می‌گیرد.

برای اخذ شناسه کالا و خدمات، می‌توان از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادرشده از جانب این سازمان با بیش از ۳۴۰۰۰ قلم کالا و خدمات اقدام کرد.

 اگر شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشت، با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران می‌توانید شناسه کالا و خدمات موردنظر خود را ایجاد کنید.

داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ضروری است.

مرحله پنجم: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

با تکمیل پیش‌نیازهای ضروری، اکنون شرایط برای ثبت نام در سامانه مودیان، تحت قانون تسهیل سامانه مودیان، مهیا است. برای این‌منظور، به پورتال رسمی سازمان امور مالیاتی از طریق آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

  • پس از ورود به سایت، با انتخاب گزینه «ثبت نام» و وارد کردن کد ملی (برای افراد حقیقی) یا شناسه ملی (برای نهادهای حقوقی) به همراه کد امنیتی مربوطه، وارد شوید.
  • در مرحله نهایی ثبت نام در سامانه مودیان، باید از طریق درگاه به بخش «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» مراجعه و مراحل مربوطه را دنبال کنید. 
  • نام کاربری و رمز عبور موقت از طریق پیامک به شماره تلفن همراه ثبت‌شده ارسال خواهد شد. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید مستقیما به نام مودی ثبت شده باشد؛ در غیر این صورت، ثبت نام کامل نخواهد شد.
  • با استفاده از اطلاعات ارسالی به آدرس الکترونیکی tp.tax.gov.ir وارد کارپوشه شوید. در‌صورتی‌که پرونده مالیاتی خود را در کارپوشه مشاهده نکردید، نشان دهنده آن است که ثبت نام شما در بخش مالیات بر ارزش افزوده یا ثبت نام مالیاتی به‌طورکامل در سامانه به انجام نرسیده است.

ارسال صورت‌حساب را به سپیدار بسپارید

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویریارسال مستقیم یا از طریق شرکت‌های معتمد

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویریارسال و ابطال انواع صورت‌حساب‌ها

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویریارسال صورت حساب با ارز غیر از ریال

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویریارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویریاستعلام‌گیری خودکار از صورت‌حساب‌ها

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

اکنون که با مراحل ثبت نام سامانه مودیان آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

در پاسخ به این سوال به بند ج ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اشاره می‌کنیم. طبق این قانون «کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول قانون سامانه مودیان هستند.»

بر همین اساس، در پاسخ به سوال «چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟» باید به دو گروه از مودیان مالیاتی اشاره کنیم:

  • کلیه اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی
  • کلیه اشخاص حقوقی؛ اعم از شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری

کلیه این افراد بعد از فراخوان سامانه مودیان باید نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. در ادامه زمان ثبت نام در سامانه مودیان را بررسی می‌کنیم.

الزام ثبت‌نام همه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی برای مدیریت مالیاتی، در سامانه مودیان

مشمولین صدور صورتحساب الکترونیکی

کلیه شرکت‌های حقوقی از تاریخ 1 مهرماه 1402 باید صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند.

برای مشاغل حقیقی نیز تا به این لحظه به این صورت است که دو دسته از اشخاص حقیقی باید از تاریخ 1 دی‌ماه 1402 صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند که لیست آن‌ها در ادامه آورده شده است. 

اطلاعیه شماره 19 در اوایل بهمن‌ماه 1402 منتشر شد و برای رفع ابهامات مودیان محترم مالیاتی در خصوص اشخاص حقیقی ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی از تاریخ 1 دی‌ماه می‌باشد.

به موجب ماده 4 قانون تسهیل تکالیف مودیان، برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، افرادی که جزو دو دسته مشمول ارسال صورت‌حساب نیستند، مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نیستند.

این دسته از اشخاص حقیقی ملزم هستند که برای صدور صورت‌حساب الکترونیکی و ثبت آن در سامانه مودیان از همان شناسه کالا/خدمات مندرج در سامانه https://stuffid.tax.gov.ir/ با نرخ صفر استفاده کنند.

الزامات صدور صورت‌حساب الکترونیکی برای دسته اول اشخاص حقیقی

تکلیف اشخاص حقیقی در سامانه مودیان باتوجه‌به معیارهای تعیین‌شده برای معاملات فصلی، به این صورت مشخص شده است:

  • اشخاص حقیقی که فروش خالص کالا و خدمات آن‌ها در نیمه اول سال جاری از 180 میلیارد ریال فراتر رود، موظفند صورت‌حساب‌های خود را به‌صورت الکترونیکی ارسال کنند.
  • فروش بالاتر از 180 میلیارد ریال تا پایان شهریور 1402موظف به‌صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول دی‌ماه 1402 هستند.
  • فروش بالاتر از 180 میلیارد ریال تا پایان آذر 1402 مستلزم صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول فروردین‌ماه 1403 هستند.
  • فروش بالاتر از 180 میلیارد ریال تا پایان اسفند 1402 و الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی از اول تیرماه 1403.

این قوانین به‌منظور تسهیل نظارت بر معاملات فصلی و افزایش شفافیت مالیاتی ایجاد شده‌اند. اشخاص حقیقی ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها هستند تا از هماهنگی کامل با الزامات قانونی اطمینان حاصل کنند.

الزامات صدور صورت‌حساب الکترونیکی برای دسته دوم اشخاص حقیقی در مشاغل حساس

برای دسته دوم اشخاص حقیقی، مقررات جدید صدور صورت‌حساب الکترونیکی شامل حال فعالان حوزه‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، فروش تجهیزات پزشکی، حقوقی از جمله وکالت و مشاوره، همچنین فروشندگان کالا و خدمات در حوزه‌های طلا، جواهر، پلاتین و مواد معدنی می‎شود. 

این قانون بی‌توجه‌به حجم فروش، به‌منظور افزایش شفافیت مالی، اعمال می‌شود و همه مشاغل مذکور را ملزم به ثبت و ارسال صورت‌حساب‌های خود به صورت الکترونیکی می‌کند. با این روش، مسیری نوین در اداره امور مالیاتی و افزایش دقت در پایش معاملات ایجاد می‌شود.

الزام شرکت‌ها و مشاغل حساس از 1 مهر 1402 به ارسال صورتحساب الکترونیکی 

بررسی آخرین زمان ثبت نام در سامانه مودیان

زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای گروه‌های مختلف شرکت‌ها متفاوت است. بااین‌حال کلیه اشخاص مشمول قانون می‌توانند با فراخوان سامانه مودیان به صورت داوطلبانه نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

آخرین مهلت ثبت نام سامانه مودیان برای اشخاص مشمول این قانون تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ (اول دی‌ماه سال ۱۴۰۲) اعلام شده است.

گروه‌های شغلی مختلف بعد از ثبت نام در سامانه با در نظر گرفتن مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان، باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی در این سامانه اقدام کنند.

ارسال آسان صورت حساب الکترونیکی با نرم افزار حسابداری

در این مقاله، به‌طورجامع به بررسی مراحل و الزامات ثبت نام در سامانه مودیان پرداختیم. تاکید ویژه‌ای بر اهمیت دریافت گواهی امضای الکترونیکی، شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شناسه کالاها و خدمات داشتیم تا از این طریق، زمینه برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی فراهم شود.

همچنین، نقش کلیدی نرم‌ افزار های حسابداری در سهولت این فرآیند، به‌ویژه در ارسال آسان صورتحساب‌های الکترونیکی، موردتوجه قرار گرفت. نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم، با قابلیت‌های ویژه و اتصال به سامانه مودیان، در این مسیر یاری‌رسان شما خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این ابزار حرفه‌ای، با کارشناسان ما تماس بگیرید. این امر گامی مهم در جهت تسهیل امور مالیاتی و ارتقاء سطح مدیریت مالی شما خواهد بود.

سوالات متداول

چه کسانی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟

 کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی که مشمول فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن هستند، باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان چیست؟

مراحل شامل ثبت نام در نظام مالیاتی، دریافت گواهی امضای الکترونیکی، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی و تکمیل ثبت نام در سامانه می شود.

چرا نیاز به دریافت گواهی امضای الکترونیکی است؟

دریافت گواهی امضای الکترونیکی به منظور تایید هویت الکترونیکی مودیان و اطمینان از امنیت تبادل اطلاعات در فرایند صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی ضروری است.

چگونه می‌ توان شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت کرد؟

بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیکی و وارد کردن کلید عمومی (Public Key) در کارپوشه سامانه مودیان، شناسه یکتای حافظه مالیاتی به شما اختصاص داده می‌شود.

نقش نرم افزارهای حسابداری در فرایند ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی چیست؟

نرم‌افزارهای حسابداری مانند سپیدار سیستم با قابلیت اتصال به سامانه مودیان، فرآیند ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را آسان‌تر کرده و به مودیان کمک می‌کند تا به‌راحتی و بدون نیاز به ورود دستی اطلاعات، صورتحساب‌های خود را ارسال کنند.

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید


به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 3.4]


6 دیدگاه برای ”آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان | راهنمای کامل گام به گام تصویری

  1. محمد

    سلام روزتون بخیر از طریق سپیدار برای بیمارستانهای تامین اجتماعی با یک شناسه ملی فاکتور به سامانه ارسال میکنم اما فاکتورها از تهران رد میشه وقتی پیگیر شدم گفتن که باید کد شعبه هم اضافه کنید که رد نشه تو کدوم قسمت میشه کد شعبه اضافه کرد که به سامانه ارسال بشه و رد نشه با تشکر

    1. سپیدار سیستم

      سلام کاربر گرامی
      در تعریف طرف حساب، تب آدرس، ستون کد شعبه وجود دارد که برای هر طرف حساب می توان شعبه های مختلف را وارد کرد
      هنگام ثبت فاکتور فروش، با انتخاب مشتری، از سلکتور آدرس، کد شعبه مورد نظر انتخاب شود
      هنگام ارسال صورتحساب به سامانه، کد شعبه ای که در فاکتور انتخاب شده، به سامانه ارسال میشود

  2. رمضانی

    با سلام نرم افزار سپیدار در صورت اشکال در ارسال صورتحساب به هر دلیل اعم از اشکال زیر ساخت یا مشکل نرم افزار یا هر دلیل دیگری مسولیت قانونی جریمه و زیان مالی صورتحساب های الکترونیک رو میپذیره یا اینکه تو قراردادتون همچین موضوعی رو درج میکنید؟با توجه به اینکه شما صورتحساب رو با کلید مودی میفرستید و قانونا مسولیتی رو قبول نمی کنید.

    1. سپیدار سیستم

      سلام. تا به حال مشکلی از سمت سپیدار نبوده و هر زمان هم مشکلی ایجاد شده و موجب تاخیر شده است به دلیل بروز اختلال در سامانه مودیان بوده است.

  3. خانم

    سلام وقت بخیر ببخشید پشتیبانی سپیدار سیستم در یزد کجا هست ؟ نمایندگی فروش داره ولی پشتیبانی نداره

    1. سپیدار سیستم

      سلام لطفا با واحد پشتیبانی به شماره 02181022444 تماس بگیرید

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *