تفاوت نرم‌افزار ابری با نرم‌افزارهای تحت ویندوز

تفاوت نرم‌ افزار ابری با نرم‌ افزارهای تحت ویندوز


این روزها نام نرم‌افزارهای ابری زیاد به گوش می‌خورد. نرم‌افزارها روز به روز بیشتر به سمت ابری شدن می‌روند، اما تعداد کمی از کاربران با تفاوت‌ های نرم‌ افزارهای ابری و نرم‌ افزارهای تحت ویندوز آشنا هستند. در این مقاله سعی داریم این تفاوت‌ها را توضیح دهیم.

تعریف نرم‌ افزار ابری و نرم‌ افزار تحت ویندوز

به طور کلی نرم‌ افزاری ابری نامیده می‌شود که در بستر اینترنت اجرا می‌شود و می‌توان با استفاده از مرورگرها و بر روی لپتاپ، کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند به آن دسترسی داشت. در حالی که نرم‌ افزارهای تحت ویندوز بر روی سیستم عامل ویندوز نصب می‌شوند. نرم‌ افزارهای تحت ویندوز نیازی به اینترنت ندارند و فقط بر روی سیستم‌هایی قابل اجرا هستند که سیستم عامل آن‌ها ویندوز باشد. بنابراین به نرم‌افزارهای تحت ویندوز بر روی اکثر گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها نمی‌توان دسترسی داشت.

تفاوت نرم‌ افزار ابری با نرم‌ افزار تحت ویندوز

نرم‌ افزار ابری با نرم‌ افزار تحت ویندوز چه تفاوتی دارد؟

نرم‌افزارهای ابری نسل جدیدی از نرم‌افزارها هستند که تا حد زیادی در برخی زمینه‌ها، مثلاً در حوزه حسابداری، جایگزین نرم‌افزارهای تحت ویندوز شده‌اند. برای این‌که بتوانیم انتخاب کنیم که در زمینه نیازهای ما نرم‌افزار ابری کاربرد بیشتری دارد یا نرم‌افزار تحت ویندوز، باید با تفاوت‌های این دو نوع نرم‌افزار آشنایی کامل داشته باشیم. در این بخش تفاوت نرم‌افزارهای ابری و نرم‌افزارهای تحت ویندوز را از زوایای گوناگون بررسی می‌کنیم:

محیط اجرا

نرم‌افزارهای تحت ویندوز فقط بر روی سیستم‌هایی اجرا می‌شوند که سیستم عامل آن‌ها ویندوز باشد. این نرم‌افزارها بر روی سیستم نصب و اجرا می‌شوند و نیازمند سخت‌افزار خاص و با ویژگی‌های خاص، مثلاً کارت گرافیک بالا هستند. این در حالی است که نرم‌افزارهای ابری به دلیل اینکه نیازی به نصب بر روی سیستم خاصی ندارند به سادگی بر روی مرورگر و سیستم‌هایی با سیستم عامل‌های مختلف قابل اجرا هستند.

سرعت

 از آن‌جایی که در نرم‌افزارهای تحت ویندوز پردازش اطلاعات و محاسبات در سمت کاربر انجام می‌پذیرد و نیازی به تبادل اطلاعات با سرور و بر روی اینترنت نیست، سرعت این نرم‌افزارها در مقایسه با نرم‌افزارهای ابری که پردازش اطلاعات و محاسبات را در بستر اینترنت انجام می‌دهند بالاتر است. چرا که تبادل اطلاعات با سرور زمان بیشتری می‌طلبد.

امنیت

هرچند ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای ابری همواره در تلاش برای بالا بردن امنیت این نرم‌افزارها هستند، اما به هر حال انتقال اطلاعات از طریق اینترنت در مقایسه با استفاده از اطلاعات در سیستم شخصی یک ارتباط ناامن تلقی می‌شود. در نرم‌افزارهای تحت ویندوز تمامی اطلاعات کاربر بر روی سیستمی است که نرم‌افزار روی آن نصب شده است و بنابراین امنیت اطلاعات بالاتر است، چرا که اطلاعات روی اینترنت می‌تواند به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد.

تفاوت نرم‌افزار ابری با نرم‌افزارهای تحت ویندوز

هزینه

اطلاعات در نرم‌افزارهای تحت ویندوز بر روی هارددیسک‌ها نگهداری می‌شوند. این هارددیسک‌ها نیازمند هزینه نگهداری هستند. هم‌چنین تهیه زیرساخت اولیه برای ذخیره اطلاعات نیز هزینه‌ای را به سازمان تحمیل می‌کند. در حالی که در نرم‌افزارهای ابری نیازی به سخت‌افزار و محیط فیزیکی برای ذخیره اطلاعات نیست و شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار سرور و محل ذخیره اطلاعات و هم‌چنین نگهداری از آن‌ها را تأمین می‌کند. به این صورت هزینه‌ها در استفاده از نرم‌افزارهای ابری کمتر است.

به‌روزرسانی

در نرم‌افزارهای ابری از آخرین نسخه موجود بر روی سرور استفاده می‌شود. در نتیجه نیازی به به‌روزرسانی نرم‌افزار در بازه‌های زمانی مشخص وجود ندارد. در حالی که نرم‌افزارهای تحت ویندوز نیاز دارند که به نسخه‌های جدیدتر آپدیت شوند و در این پروسه ممکن است سخت‌افزاری که کاربر استفاده می‌کند پاسخگوی نسخه‌های جدیدتر نرم‌افزار تحت ویندوز نباشد.

عملکرد تحت فشار

 در نرم‌افزارهای ابری اگر تعداد کاربرانی که از نرم‌افزار استفاده می‌کنند از حد مشخصی بیشتر شود عملکرد نرم‌افزار دچار اختلال می‌شود و قادر نیست با عملکرد قبلی خود کار کند. در حالی که در نرم‌افزارهای تحت ویندوز چنین مشکلی وجود ندارد.

دسترسی

نرم‌افزارهای تحت ویندوز برای شرکت‌هایی مناسب هستند که نیاز چندانی برای ارتباط با خارج از شرکت ندارند. بنابراین برایشان کافی است که از داخل شرکت و با یک سیستم و یا چند سیستم شبکه‌شده به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند. در مقایسه با نرم‌افزارهای تحت ویندوز، نرم‌افزارهای ابری در هر مکان و زمانی و با هر سیستمی از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند.

پشتیبان‌گیری

پشتیبان گیری در نرم افزارهای ویندوزی و ابری

در نرم‌افزارهای تحت ویندوز پشتیبان‌گیری امری مهم است. نیاز است که کاربران این نرم‌افزارها در جایی به جز سیستمی که نرم‌افزار روی آن نصب شده‌است از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنند تا در صورت از بین رفتن اطلاعات روی سیستم، به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند. این در حالی است که نرم‌افزارهای ابری پس از هر تغییری در داده‌ها و هر عملیاتی که کاربر انجام می‌دهد، عملیات پشتیبان‌گیری را به صورت خودکار انجام می‌دهند. به این صورت کاربر می‌تواند از ذخیره اطلاعاتش در چند فضای مختلف اطمینان داشته باشد.

تعداد کاربران

 هرچند در نرم‌افزارهای ابری تعداد کاربرانی که از نرم‌افزار استفاده می‌کنند محدودیت ندارد، اما در نرم‌افزارهای تحت ویندوز نیز می‌توان با شبکه کردن چندین سیستم در محیط شرکت به چندین کاربر اجازه دسترسی همزمان به نرم‌افزار را داد. شبکه کردن سیستم‌ها هزینه چندانی نمی‌طلبد و با استفاده از یک مودم، که می‎تواند همان مودم وای‌فای شرکت باشد، امکان‌پذیر است. البته کیفیت این شبکه به کیفیت اتصال سیستم‌ها وابسته است.

دورکاری

نرم‌افزارهای ابری به دلیل استفاده از بستر اینترنت امکان دورکاری را به کارکنان یک شرکت می‌دهند. چرا که دسترسی به اطلاعات از هر مکان و با هر سیستمی امکان‌پذیر است. این ویژگی برای نرم‌افزارهای تحت ویندوزی که در شرکت‌ها استفاده می‌شوند وجود ندارد، زیرا فقط در محیط شرکت و بر روی سیستم‌های شرکت اطلاعات قابل دسترسی هستند.

سخن پایانی

تفاوت نرم‌افزار ابری با نرم‌افزارهای تحت ویندوز

با پیشرفت تکنولوژی استفاده از نرم‌افزارها اجتناب‌ناپذیر است. اما انتخاب یک نرم‌افزار متناسب با نیازها نیازمند بالا بردن اطلاعات کاربران درباره انواع نرم‌افزارها است. در این مقاله تلاش کردیم مقایسه‌ای میان نرم‌افزارهای ابری و نرم‌افزارهای تحت ویندوز انجام دهیم تا شما را در انتخاب هرچه بهتر نوع نرم‌افزار موردنیازتان یاری کنیم. نرم افزار حسابداری تحت وب و آنلاین سپیدار محصولی بر فضای ابری است که مناسب کسب‌وکارهای کوچک است.

سؤالات متداول

چه تعداد کاربر می‌توانند از نرم‌افزارهای ابری و نرم‌افزارهای تحت ویندوز استفاده کنند؟

در نرم‌افزارهای ابری تعداد کاربرانی که از نرم‌افزار استفاده می‌کنند محدودیت ندارد، اما در نرم‌افزارهای تحت ویندوز می‌توان با شبکه کردن چندین سیستم در محیط شرکت به چندین کاربر اجازه دسترسی همزمان به نرم‌افزار را داد.

امنیت اطلاعات در نرم‌افزار ابری بالاتر است یا نرم‌افزار تحت ویندوز؟

هرچند ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای ابری همواره در تلاش برای بالا بردن امنیت این نرم‌افزارها هستند، اما به هر حال انتقال اطلاعات از طریق اینترنت در مقایسه با استفاده از اطلاعات در سیستم شخصی یک ارتباط ناامن تلقی می‌شود. در نرم‌افزارهای تحت ویندوز تمامی اطلاعات کاربر بر روی سیستمی است که نرم‌افزار روی آن نصب شده است و بنابراین امنیت اطلاعات بالاتر است، چرا که اطلاعات روی اینترنت می‌تواند به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد.