شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات


دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و دریافت شناسه کالاها و خدمات، دو مرحله مهم در فرایند راه اندازی امکان ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مؤدیان است. شما به عنوان یک حسابدار یا مدیر مالی پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR) باید کد شناسه یکتا را از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی دریافت کنید و سپس کد شناسه کالاها یا خدمات را دریافت و از این اطلاعات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی استفاده کنید.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

برای ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان ابتدا باید نسبت به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و دریافت شناسه کالاها و خدمات اقدام کنید.  این کد 6 رقمی و منحصربه‌فرد، به‌صورت اختصاصی به هر حافظه مالیاتی تخصیص می‌یابد. شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای فرد یا شرکتی صادر می‌شود که وظیفه پرداخت مالیات‌ها و عملیات‌های حسابداری را دارد. شما به عنوان یک حسابدار یا مدیر مالی پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR)، باید کد شناسه یکتا را از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی دریافت کنید.

در این مقاله به بررسی کامل نحوه دریافت شناسه یکتا سامانه مودیان می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که شناسه یکتا چیست.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ کد 6 رقمی اختصاصی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد ۶ رقمی و منحصربه‌فرد است که برای هر حافظه مالیاتی تعریف می‌شود. این شناسه برای صدور صورت‌حساب الکترونیکی کاربرد دارد و باید در هر فاکتور به‌عنوان بخشی از شماره مالیاتی ذکر شود. دریافت کد یکتا و شناسه یکتای مالیاتی از طریق سامانه مودیان ممکن است و برای دریافت این شناسه، باید به سامانه یکتا مالیاتی مراجعه شود. در صورت استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری این کد باید در سیستم نرم افزار مودیان وارد شود. نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی را ادامه این مقاله با جزئیات دقیق بررسی خواهیم کرد.

بررسی نحدریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای اشخاص حقوقی

برای دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی، ابتدا باید فایل گواهی مهر سازمانی یا همان CSR را تهیه کنید. این فایل را می‌توان به‌راحتی و در مدت چند ثانیه با استفاده از نرم‌افزار رایگان تولید CSR سپیدار سیستم دریافت کنید. هم‌چنین شما می‌توانید با مطالعه مقاله «نحوه ثبت امضا الکترونیکی» اطلاعات کامل‌تری برای دریافت فایل CSR به دست آورید. با دریافت این فایل یک کلید عمومی یا (public key) به‌دست می‌آوری که باید روی رایانه ذخیره شود. مراحل، اولین اقدام‌ها برای اخذ شناسه یکتا هستند و انجام آن‌ها ضروری است. برای گرفتن شناسه یکتا و استعلام آن از طریق سامانه مودیان، فقط کافی است مراحل زیر را دنبال کنید. توجه داشته باشید کد یکتا با شناسه حقیقی افراد متفاوت بوده و شناسه حقیقی 12 رقم است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شناسه حقیقی و اقتصادی، مطالعه مقاله «کد اقتصادی اشخاص حقیقی» برای شما مفید خواهد بود.

به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس  my.tax.gov.ir وارد شوید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

بر روی دکمه “ورود به کارپوشه” کلیک کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

در صفحه جدیدی که باز می‌شود لیست پرونده‌های مالیاتی متعلق به شما قابل مشاهده است. پرونده‌ای که قصد دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای آن دارید را انتخاب کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

در صفحه زیر بر روی “شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی” در سمت راست صفحه کلیک کنید و سپس در سمت چپ صفحه بر روی دکمه “دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” را انتخاب کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

در صفحه جدیدی که باز می‌شود باید تعیین کنید روش مورد نظر شما برای ارسال صورت حساب الکترونیکی چیست تا مراحل دریافت شناسه یکتا سامانه مودیان انجام شود. برای اینکه بدانید هر کدام از این روش‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند می‌توانید مقاله قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را مطالعه کنید. در صفحه زیر نحوه ارسال صورتحساب الکترونیک را مشخص کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

در مرحله بعد باید فایل کلید عمومی که قبلاً از طریق نرم‌افزار رایگان تولید گواهی امضای الکترونیک سپیدار یا از سایت www.gica.ir دریافت کرده‌اید(نحوه دریافت این فایل را در مقاله آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR می‌توانید ببینید) را  از رایانه خودتان انتخاب و بارگذاری کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

اطلاعات مربوط به کدپستی و آدرس شما نمایش داده می‌شود. در صورت درست بودن این اطلاعات بر روی دکمه “بعدی” کلیک کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

اگر دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی  دارید باید در این مرحله آنها را مشخص کنید. این مرحله اختیاری است و در صورتی که دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی ندارید می‌توانید با کلیک بر روی دکمه “بعدی” مراحل دریافت شناسه یکتا سامانه مودیان را ادامه دهید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

در این صفحه ابتدا مشخصات حافظه مالیاتی خودتان را وارد کنید و سپس مشخصات پایانه‌های فروشگاهی (برای مثال نرم‌افزار حسابداری یا فروشگاهی) که در اختیار دارید را وارد کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

اگر کسب‌وکار شما چندین شعبه در سطح شهر یا کشور دارد، در صفحه زیر کدپستی و آدرس همه این مراکز باید نمایش داده شوند:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

در صفحه بالا با کلیک بر روی دکمه “اتمام” به صفحه زیر هدایت می‌شوید که در آن شناسه یکتا حافظه مالیاتی شما نشان داده می‌شود:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

شناسه کالاها و خدمات چیست؟ شناسه‌های عمومی و خصوصی

پس از دریافت شناسه یکتا مالیاتی باید شناسه کالاها یا خدماتی که ارائه می‌شوند را دریافت کنید. شناسه کالا و خدمات به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • شناسه عمومی کالا و خدمات: این شناسه یک کد منحصر به فرد است که به گروهی از کالاها یا خدمات مشابه اختصاص داده می‌شود. استفاده از این شناسه برای همه مودیان مالیاتی اجباری است و به منظور استانداردسازی ارائه اطلاعات مالیاتی در سطح کشور کاربرد دارد. 
  • شناسه اختصاصی کالا و خدمات: این شناسه برای موارد خاصی که نیاز به تفکیک دقیق‌تری دارند در نظر گرفته شده است. بااین‌حال طبق دستورالعمل‌های فعلی سازمان امور مالیاتی، استفاده از شناسه اختصاصی نیاز نیست؛ اما مودیان ملزم به استفاده از شناسه عمومی هستند.

این شناسه‌ها ایجاد شده‌اند تا هر کسب‌وکار به‌درستی در سیستم مالیاتی کشور شناسایی و ردیابی شود. این امر به تسهیل محاسبات مالیاتی و دقت بیشتر در پرداخت مالیات‌ها کمک شایانی می‌کند. البته علاوه‌بر این شناسه‌ها، قوانین خاص دیگری مانند قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان وجود دارد که افراد موظف به رعایت اصول و ضوابط این قوانین هستند.

دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی نیز برای دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی باید مراحلی را طی کنند که در این قسمت می‌توانید آن را مطالعه نمایید. مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای اشخاص حقیقی به شرح زیر است:

  • کلید عمومی و خصوصی خود را دریافت کنید.
  • وارد کارپوشه خود در سامانه مودیان شوید.
  • در بخش «لیست پرونده‌های مالیاتی»، وضعیت کارپوشه فعال خود را انتخاب و بر روی «ورود به پرونده» کلیک کنید.
  • در تب عضویت، گزینه شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب و بر روی دریافت/فعال‌سازی شناسه یکتا حافظه مالیاتی کلیک کنید.
  • گزینه «توسط مودی» را انتخاب و بر روی بعدی کلیک کنید.
  • کلید عمومی/گواهی امضا حافظه که پیش‌تر از هویتا دریافت کردید را بارگذاری و بر روی بعدی کلیک کنید.
  • آدرس مربوط به کد پستی صحیح را انتخاب کنید و بر روی بعدی کلیک کنید.
  • بدون پر کردن فیلدها به مرحله بعد بروید و بر روی گزینه «اتمام» کلیک کنید.

بعد از طی کردن این مراحل، شناسه یکتا حافظه مالیاتی به شما تخصیص داده می‌شود.

 در مقاله «مراحل ارسال صورت‌حساب الکترونیکی اشخاص حقیقی» به صورت مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

ارسال صورت‌حساب را به سپیدار بسپارید

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدماتارسال مستقیم یا از طریق شرکت‌های معتمد

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدماتارسال و ابطال انواع صورت‌حساب‌ها

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدماتارسال صورت حساب با ارز غیر از ریال

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدماتارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدماتاستعلام‌گیری خودکار از صورت‌حساب‌ها

شناسه کالاها و خدمات چیست؟ شناسه‌های عمومی و خصوصی

پس از دریافت شناسه یکتا مالیاتی باید شناسه کالاها یا خدماتی که ارائه می‌کنید را دریافت کنید. شناسه کالا و خدمات به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. شناسه عمومی کالا و خدمات
  2. شناسه اختصاصی کالا و خدمات

طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی فعلاً نیازی به استفاده از شناسه اختصاصی نیست و مؤدیان مالیاتی فقط باید از شناسه عمومی کالا و خدمات استفاده کنند. شناسه عمومی کالا و خدمات در واقع یک کد منحصر به فرد است که به یک دسته کالا یا خدمات تعلق می‌گیرد.

چطور شناسه کالا و خدمات را دریافت کنیم؟ 3 روش کاربردی

برای دریافت شناسه کالا و خدمات، 3 روش مختلف وجود دارد که شامل سایت Stuffid، سامانه جامعه تجارت و دریافت فایل اکسل شناسه کالا و خدمات می‌شوند. هرکدام از این روش‌ها باتوجه‌به مزایا و معایبی که دارند، برای عده خاصی از افراد کاربردی و مفید خواهند بود. در ادامه به بررسی هر سه روش دریافت شناسه کالا و خدمات می‌پردازیم.

دریافت شناسه کالا و خدمات از سایت Stuffid(سازمان  امور مالیاتی)

برای دریافت فایل شناسه کالا و فایل شناسه خدمت از سامانه سازمان امور مالیاتی، باید به آدرس https://stuffid.tax.gov.ir/ مراجعه کنید. پس از ورود به این سایت صفحه زیر مشاهده می‌شود:

در این صفحه با انتخاب فایل شناسه کالا یا خدمات و مشخص کردن فرمت فایل دریافتی باید کلمه امنیتی را وارد کنید. پس از انجام این مراحل، امکان دانلود فایل شناسه کالا و خدمات از سایت Stuffid را خواهید داشت.  اگر در فایلی که از این سایت دریافت می‌کنید شناسه کالا یا خدمت موردنیازتان موجود نبود، باید به سامانه جامعه تجارت مراجعه کرده و نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات اقدام کنید.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

ساخت شناسه کالا و خدمات در سامانه جامعه تجارت به‌صورت اختصاصی

زمانی که شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشته باشد، باید برای دریافت شناسه به سامانه جامعه تجارت بروید. برای ورود به این سامانه به آدرس https://www.ntsw.ir/ مراجعه کنید:

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟ دریافت شناسه کالا و خدمات

پس از ورود به این سایت و انجام مراحل ثبت نام، می‌توانید با استفاده از با نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری‌تان شوید. با ورود به حساب کاربری، شناسه کالا یا خدمت موردنظر خود را به‌صورت اختصاصی ایجاد کنید.

دریافت فایل اکسل شناسه کالا و خدمات

سازمان امور مالیاتی یک فایل اکسل حاوی بیش از 34000 قلم کالا و خدمات صادر کرده که انواع خدمات و کالاها در این فایل وجود دارند. شما می‌توانید با جستجو در این فایل اکسل، شناسه کالا و خدمات کسب‌وکارتان را پیدا کنید. فایل شناسه کالا و خدمات که سازمان امور مالیاتی تهیه کرده است، با کلیک روی دکمه زیر قابل دانلود است.

شناسه یکتا؛ کد منحصر‌به‌فرد و ضروری برای مودیان مالیاتی

برای پیاده‌‌سازی قانون سامانه مودیان در شرکت یا مجموعه خود و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی در زمان‌‌های تعیین شده، باید شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات را دریافت کنید. در این مقاله به صورت ساده آموزش دادیم که چطور می‌توانید هر کدام از این شناسه‌ها را دریافت و برای فرایند ثبت‌نام سامانه مودیان استفاده کنید. شما چه تجربه‌ای از سامانه و مودیان و دریافت شناسه یکتا سامانه مودیان دارید؟ شما می‌توانید تجربه‌ها و نظرات ارزشمند خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما و سایر خوانندگان مجله مالیاتی سپیدار سیستم به اشتراک بگذارید. 

سوال متداول

1. شناسه یکتای حافظه مالیاتی چه کاربردی دارد؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای شناسایی و ردیابی کلیه تراکنش‌های مالیاتی هر کسب‌وکار استفاده می‌شود. هر صورت‌حساب الکترونیکی باید این شناسه را داشته باشد تا از طریق سامانه یکتا مالیاتی به‌طور قانونی قابل پیگیری باشد.

2. قبل از دریافت شناسه یکتا مالیاتی به چه فایلی نیاز داریم؟

برای اخذ شناسه یکتا مالیاتی، اولین قدم دریافت فایل CSR است. این فایل به‌عنوان گواهی مهر سازمانی شناخته شده و توسط نرم‌افزارهای مخصوص مانند سپیدار سیستم به‌صورت رایگان تولید می‌شود.

3. شناسه کالا و خدمات چه کاربردی دارد؟

شناسه کالا و خدمات به‌منظور استانداردسازی و شناسایی کالاها و خدمات در تجارت استفاده می‌شود. این کدها به دسته‌های مختلف کالا و خدمات اختصاص داده شده و برای تسهیل در روند صدور صورت‌حساب‌های الکترونیک ضروری هستند.

4. چگونه می‌توان شناسه کالا و خدمات را دریافت کرد؟

برای دریافت شناسه کالا و خدمات می‌توانید به سامانه جامع تجارت یا سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. این شناسه‌ها از طریق پلتفرم‌های آنلاین و با ارائه اطلاعات مربوط به کالا یا خدمات صادر می‌شوند.