جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو

جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه که به آن CGT هم گفته می‌شود، نوعی مالیات است که بر سود حاصل از فروش دارایی‌هایی مانند مسکن، خودرو، طلا و سکه تعلق می‌گیرد. در ضمن هدف از وضع این مالیات، جلوگیری از سوداگری و دلالی در این بازارها و هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش‌های مولد اقتصاد است.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه چقدر است؟

نرخ این مالیات هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اما در حال حاضر لایحه ای در مجلس در حال بررسی است که بر اساس آن، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بین 0 تا 40 درصد خواهد بود. این مالیات به طور پلکانی و معکوس سقوط می‌کند. به عبارت دیگر، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس مدت نگهداری از موضوع مالیات تعیین می‌شود. مثلاً اگر ملکی ظرف یک سال دوباره به فروش برسد، میزان مالیات بر عایدی سرمایه ۶۰ درصد خواهد بود، اما اگر ملک مورد نظر بیش از ۵ سال نگهداری شود، نرخ مالیات به ۵ درصد کاهش می‌یابد.

فرمول محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه= (قیمت فروش−قیمت خرید) × نرخ مالیات
قیمت فروش: قیمتی است که دارایی در آن به فروش می‌رسد.
قیمت خرید: قیمت اولیه‌ای است که دارایی با آن خریداری شده است.
نرخ مالیات: درصدی است که بر اساس مدت زمان نگهداری دارایی و نوع دارایی تعیین می‌شود.

برای مثال، اگر شما یک خودرو را با قیمت 200 میلیون تومان خریده‌اید و آن را پس از یک سال با قیمت 2۵۰ میلیون تومان می‌فروشید، مالیات بر عایدی سرمایه به این صورت محاسبه می‌شود:
مالیات بر عایدی سرمایه= (200−250) ×۳۰%=۵۰×۳۰%=۱۵ میلیون تومان

مهم‌ترین حوزه‌های مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مهم‌ترین حوزه‌ها در زمینه مسکن، خودرو و طلا و ارز هستند که بیشتر بررسی می‌کنیم:

مالیات بر عایدی مسکن

معروف‌ترین منبع مالیات بر عایدی سرمایه که امروزه توجه بیشتر افراد جامعه را به خود جلب کرده، مالیات بر عایدی مسکن است. اگر یک ملک زیر یک سال به فروش برسد؛ میزان مالیات آن ۶۰ درصد از سود خواهد بود. اما در سال دوم ۴۰ درصد از سود، در سال سوم ۲۰ درصد از سود و در سال چهارم ۱۰ درصد از سود و اگر بعد از پنج سال به فروش برسد پنج درصد از سود، میزان مالیات آن خواهد بود.

خودرو

نگهداری خودرو کمتر از یک سال شامل مالیات ۳۰ درصد از فروش خواهد بود. اما اگر بین یک تا دو سال نگهداری شود ۲۰ درصد است. اما بیش از دو سال نگهداری شود ۱۰ درصد از سود و اگر بیش از سه سال نگهداری شود؛ معاف از مالیات عایدی سرمایه خواهد بود.

مالیات بر عایدی طلا و ارز

برای نگهداری طلا و ارز کمتر از یک سال مالیات ۳۰ درصدی برای آن لحاظ خواهد شد. اما بین یک تا دو سال مالیات آن ۲۰ درصد و اگر بیشتر از دو سال نگهداری شود ۱۰ درصد مالیات بر آن تعلق خواهد گرفت. اما شخص حقیقی که بالای ۱۸ سال ‌باشد و میزان فروش آن معادل با ۲۰۰ گرم طلا ۱۸ عیار باشد معاف از مالیات بر سرمایه عایدی خواهد بود. البته برخورداری از این معافیت تا سقف مذکور است و شخص در پنج سال گذشته از این معافیت استفاده نکرده باشد. افرادی هم که کمتر از ۲۰۰۰ یورو داشته باشند که معادل ۲۴۰۰ دلار خواهد بود از پرداخت این مالیات معاف خواهند بود.

چه زمانی باید مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت شود؟

این مالیات زمانی باید پرداخت شود که فرد دارایی مشمول مالیات را بفروشد و به سود برسد.

چه اموالی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند؟

موارد زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند و از آنها مالیات دریافت نمی‌شود:

  • اولین واحد مسکونی به شرطی که فرد در آن سکونت داشته باشد.
  • طلای زینتی تا سقف ۱۵۰ گرم برای هر فرد.
  • خودرویی که برای استفاده شخصی فرد یا اعضای خانواده او خریداری شده باشد.
  • دارایی‌هایی که به صورت ارث به فرد منتقل شده باشند.
  • دارایی‌هایی که در اثر وقف یا هبه به دست آمده باشند.

چه مشاغلی مالیات نمی‌دهند؟

وی با بیان اینکه طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کشاورزان مشمول مالیات نیستند که شامل انواع و اقسام رسته‌ها از جمله دامپروری و زنبورداری هم هست عنوان کرد: بخشی از معافیت‌ها، شامل پایه‌های مالیاتی هم می‌شود که از آن جمله می‌توان به سود بانکی اشاره کرد. البته در مورد این قانون 3 سال تنفس درنظر گرفته شده است.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *