تغییرات دیسکت مالیات حقوق طبق آخرین دستورالعمل دارایی

تغییرات دیسکت مالیات حقوق و دستمزد طبق آخرین دستورالعمل دارایی

اعمال تغییرات دیسکت مالیات حقوق طبق آخرین دستورالعمل دارایی

بق تبصره 15 قانون بودجه 1403، عدد مالیات کسر شده از کارمندان، توسط اداره امور مالیاتی محاسبه می‌شود. شرکت سپیدار سیستم تغییرات اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی را از تاریخ 30 اردیبهشت در سیستم‌های خود اعمال کرده و در نسخه 5.9.6 در دسترس مشتریان خود قرار داده است. مشتریانی که قرارداد پشتیبانی فعال با شرکت سپیدار سیستم داشته باشند از تاریخ 30 اردیبهشت 1403 می‌توانند با مراجعه به باشگاه مشتریان این نسخه را دریافت کنند.

کارفرمایان باید مانند قبل دیسکت مالیات خود را طبق ساختار جدید اعلامی، از فرم «فایل الکترونیکی مالیات بر درآمد حقوق 1403» تهیه و در مهلت مقرر در سامانه بارگذاری کنند. در صورتی که عدد محاسبه شده توسط دارایی با عدد محاسبه شده توسط سیستم متفاوت بود، محاسبات حقوق و دستمزد را برگشت زده و عدد اعلامی دارایی را در فیلد «مالیات دستی» در فرم اطلاعات ماهانه وارد نموده و مجدد محاسبات خود را انجام دهند.

کارفرمایان باید توجه کنند که سازمان امور مالیاتی مهلت ارائه فایل الکترونیکی مالیات بر درآمد حقوق فروردین‌ماه 1403 را 16 تیر 1403 اعلام کرده است.

انجام تغییرات در نرم افزار حسابداری سپیدار:

  1. ابتدا برنامه سپیدار را به نسخه 5.9.6 آپدیت (به‌روزرسانی) کنید.
  2. محاسبات حقوق را مشابه قبل انجام دهید.
  3. دیسکت دارائی طبق فرمت جدید اعلام شده از فرم «فایل الکترونیکی مالیات بر درامد حقوق 1403» در نرم افزار سپیدار تهیه کنید:
تغییرات دیسکت مالیات حقوق طبق آخرین دستورالعمل دارایی

۴. فایل دیسکت تهیه شده را در سایت دارایی به آدرس salary.tax.gov.ir بارگذاری کنید.

۵. بعد از تایید نهایی و محاسبه مالیات توسط دارایی، عدد مالیات محاسبه شده توسط دارایی با عدد مالیات محاسبه شده توسط سپیدار در فرم مرور حقوق مقایسه کنید.

تغییرات دیسکت مالیات حقوق طبق آخرین دستورالعمل دارایی

۶. در صورتی که عدد اعلامی توسط دارایی، با عدد محاسبه شده توسط سیستم سپیدار یکسان بود که نیازی به تغییر در نرم افزار ندارید.

۷. در صورتی که عدد اعلامی توسط دارایی، با عدد محاسبه شده توسط سیستم سپیدار مغایرت داشت، ابتدا محاسبات حقوق و دستمزد برای آن کارمندها در ماه مورد نظر را برگشت زده و سپس در ستون “مالیات دستی” در فرم اطلاعات ماهانه، عدد اعلامی توسط دارایی را به صورت دستی یا از طریق دریافت اکسل  بالای فرم، وارد کنید.

تغییرات دیسکت مالیات حقوق طبق آخرین دستورالعمل دارایی

۸. سپس محاسبات حقوق و دستمزد را مجدد در ماه مورد نظر انجام دهید.

۹. عدد مالیات محاسبه شده توسط دارایی، در ستون اطلاعات ماهانه وارد کرده‌اید. این عدد به عنوان مالیات نهایی در مرور حقوق در ستون “مالیات” درج می‌شود و مبنای محاسبه خالص پرداختی و صدور سند حسابداری خواهد بود.

تغییرات دیسکت مالیات حقوق طبق آخرین دستورالعمل دارایی

نکته: مسئولیت اعداد محاسبه شده مالیات بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور است. این بدین معنی است که اعداد مالیات محاسبه شده برای هر یک از کارکنان، بر اساس فرمول‌های این سازمان انجام می‌­شود و اثبات آن‌ها نیز برعهده همان سازمان است. نرم افزار سپیدار از این اعداد صرفا به عنوان ورودی استفاده می‌کند و در آن‌ها هیچ تغییری اعمال نمی‌کند.

به عنوان مثال اگر یک کارمندی در چند جا مشغول کار باشد، در محاسبه عدد مالیات، همه درآمد وی توسط سازمان امور مالیاتی کشور  مد نظر قرار می‌گیرد.

21 دیدگاه برای ”تغییرات دیسکت مالیات حقوق طبق آخرین دستورالعمل دارایی

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *